فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۵ -زندگینامه شهید محمد جعفری

در پایان شهریورماه سال ۱۳۴۳ در باغ شقایق ایران اسلامی، روستای قطرویه از توابع خطه سرسبز نی‌ریز و میان خانواده‌ای مذهبی و پایبند به دین مبین اسلام و علاقه‌مند به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) گلی رویید که او را به عشق آخرین سفیر الهی «محمد» نامیدند. در محیط معنوی خانه رشد یافت و کودکی را پشت سر گذاشت. برای آموختن، دوره ابتدایی را در دبستان یزدانی آغاز و به پایان برد. سپس دوره راهنمایی را در مدرسه امیرکبیر با موفقیت به اتمام رساند. برای ادامه تحصیل به شهرستان نی‌ریز مهاجرت کرد و در دبیرستان شهید بهشتی مشغول به تحصیل شد. همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی در تظاهرات مردمی و راهپیما‌ها شرکت کرده و انزجار خود را از خودکامگی و بیداد پهلوی اعلام می‌داشت و از ابراز علاقه وافر خود به امام ابائی نداشت. دوران تحصیل وی مصادف بود با تحمیل جنگ عراق علیه ایران. محمد برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب و اطاعت از فرمان امام و مقتدای خود، در سال چهارم دبیرستان، در اول بهار ۱۳۶۳ درس و کلاس را رها کرد و به جبهه رفت. هنگامی‌که به جبهه اعزام می‌شد و می‌رفت، دو مسئله را یادآور شد. گفت: دو چیز را باید فراموش کرد:

۱- خوبی‌هایی که به دیگران نموده‌ای.
۲- بدی‌هایی که دیگران به تو کرده‌اند.

و دو مطلب را باید مدنظر قرارداد:

۱-خداوند بزرگ
۲- مرگ

محمد انسانی بود ساکت و سعی می‌کرد در کلام زیاده‌روی نکند و اگر از او سؤالی می‌شد، جواب می‌داد. با همه خوش‌رفتاری می‌کرد و احترام خاصی برای پدر و مادر و برادر بزرگ‌تر خود قائل بود. همیشه و در همه حال رعایت حال خانواده را می‌کرد. فردی خودساخته بود و هر کاری که می‌خواست انجام دهد، اول درباره آن فکر می‌کرد، سپس با دیگر اعضای خانواده مشورت می‌کرد. در سلام کردن از دیگران پیشی می‌گرفت و در رفتار با اعضای خانواده حدومرز را نگاه می‌داشت، حتی در شوخی کردن.
محمد هنگام اعزام به جبهه می‌گفت: وقتی ما راحت هستیم که امام از ما راضی باشد، جنگ به نفع اسلام نوبتم، دین اسلام باکمال ابهت برقرار باشد و پرچم محمد (ص) تا ابد در جهان باقی بماند.
در سه نوبت به جبهه اعزام شد و در جمع دلیرمردان گردان کمیل، دی‌ماه ۱۳۶۵ حضور پیدا کرد و در عملیات کربلای ۴ و ۵ شرکت نمود. در آخرین اعزام در کربلای پنج حضور یافت و در مشهد شلمچه، ۱۳۶۵/۱۰/۲۵ با قساوت دشمن بال و پرش سوخت و خود به میهمانی پروردگار در بهشت رضوان الهی رفت. پیکر مطهرش در زادگاهش تشییع و در گلزار شهدای قطرویه به خاک سپرده شد.

روحش شاد و نامش جاودان باد



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :