فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۵ -زندگینامه شهید محمد جواد متقی پیشه

به‌راستی خدای را بندگانی است که فقط خودش آن‌ها را می‌شناسد، قلب‌هایشان نورانی، نورانی‌تر از خورشید، طهارتشان چونان آب، لطافتشان چون گلبرگ و پرپرشدن‌شان همچون گل. محمدجواد ۱۳۴۵/۲/۲۰ در خانواده‌ای پر از صمیمیت و اخلاص، مهربان و آبرومند در شهرستان نی‌ریز قدم به عرصه وجود نهاد. دوره ابتدایی را در دبستان فرهمندی نی‌ریز سپری کرد و پس از گذشت پنج سال وارد مدرسه راهنمایی ولی‌عصر (عج) نی‌ریز گردید. این دوران سه ساله برای او آغاز شکفتن و بالندگی بود؛ چرا که مقارن با سال اول راهنمایی او انقلاب شکوهمند اسلامی به ثمر نشست و او شاهد سقوط اختاپوس ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی بود. دوران چهارساله تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان شهید بهشتی نی‌ریز به پایان رسانید. آنگاه دوره دو ساله تربیت معلم را در مرکز تربیت معلم شهید مدنی نی‌ریز آغاز و به اتمام رساند. با شروع انقلاب از شرکت در مجامع دینی، قرائت قرآن، تمرین‌های ورزشی و برنامه‌های مذهبی غافل نبود و رضایت خدا را بر هر کس و هر چیز دیگر ترجیح می‌داد. از این رو در هنگام تجاوز رژیم بعثی عراق به جمهوری اسلامی، سر از پا نشناخته و به ندای حسین زمانش لبیک گفت و راهی دیار نور شد. محمدجواد از اعضای مخلص و فداکار گردان کمیل از لشکر المهدی (عج) بود و به مدت شانزده ماه و بیست روز با عضویت در این گردان، در جبهه در سمت‌های آرپی‌جی‌زن، معاون فرمانده دسته و تک‌تیرانداز مشغول به ایثار و انجام وظیفه بود. در مجموع ۵ بار از طرف بسیج به جبهه اعزام شد. گاهی هم دوشا دوش برادر رزمنده‌اش غلامرضا در میدان نبرد حضور داشت.
غلامرضا، برادر را چنین توصیف می‌کند: هرگز چیزی جز عشق، ایثار، اخلاص، صفا، محبت و صمیمیت در او نیافتم و چون بر طبق تقدیر الهی هیچگاه وضع جسمی و روحیم خوب نبود، همیشه جویای حال من بود و در فکر مشکلاتم. در خط پدافندی فاو از سنگرش به سنگر ما می‌آمد و بیشتر با هم بودیم و زمانیکه می‌خواستیم خط را تحویل بدهیم، مسئولین پیشنهاد نمودند که چند نفر برای سنگر کمین که از حساسیت بیشتری برخوردار بود مشخص شوند. محمدجواد و تعدادی دیگر از جمله: شهید ابوالقاسم امین‌پور از اولین کسانی بودند که مسئولیت را از جان و دل پذیرا شدند.
شهید متقی‌پیشه الحق که بسیار مهربان و خوش برخورد بود و روی اصولی که در مکتب و خانواده‌اش آموخته بود، دوست نمی‌داشت دیگری آزرده خاطر شود. کودکان را بسیار محبت می‌کرد و برای آن‌ها قصه می‌گفت، شعر می‌خواند، شعارهای انقلابی را در گوش آن‌ها نجوا می‌کرد تا با خط انقلاب آشنا شوند؛ چون معتقد بود این کوچولوها آینده سازان جامعه اسلامی هستند و آنانند که باید زینب‌وار پیام خون سرخ شهیدان را به جهانیان اعلام کنند.
محمدجواد در عملیات کربلای ۵ شرکت داشت و در این عملیات مسئولیت فرماندهی یکی از دسته‌ها به ایشان محول شده بود و در همین عملیات در جبهه شلمچه و در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۲۰ به مقام والای شهادت نائل شد. پیکر پاک و مطهرش در گلزار شهدای شهرستان نی‌ریز به خاک سپرده شده است.
روحش شاد و نامش جاودان



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :