فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

خط پدافندی تپه کدو

تپه کدو یکی از تپه‌های استراتژیک منطقه غرب و مشرف بر پادگان حاج عمران عراق می‌باشد که در عملیات والفجر دو به تصرف نیروهای خودی درآمد‌. حفظ این تپه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. چون هر طرفی‌ که در آن مستقر می‌شد‌، بر کل منطقه حاج عمران اشراف داشته و می توانست تحرک نیروهای طرف مقابل را کاملا" کنترل و بر آن اجرای آتش نماید .

نگهداری و حفاظت از این تپه در سال ۱۳۶۲ به گردان کمیل محول شد‌. آقای اصغر ماهوتی در مورد پدافند گردان روی تپه کدو می گوید‌:

تپـه کـدو یـک موقعـیت حـساس و استـراتـژیک داشت. برای مدتی حـفظ و نگهداری این تپه، به گردان کمیل محول شد. علی‌رغم آنکه دشمن مرتب برای باز پس‌گیری آن‌ حمله می‌کرد؛ اما بچه‌ها خیلی خـوب مقـاومـت کـرده و آن را حفظ نمودند‌. ناگفته نماند که شهید مرتضی جاویدی، از شهدای گرانقدر شهرستـان فسا که فرماندهی گردان فجر را عهده دار بود، برای تصرف این تپه در عملیات والفجر دو فـداکـاری بسیـار زیادی کرد. گردان فجر مأموریت تصرف این تپه را که در پشت سر دشمن قرار داشت‌ به عهده گرفت. شهید مرتضی جاویدی و نیروهایش این تپه را تصرف کردند. در حالی که خطوط دشمن که جلو ایـن تپـه قـرار داشـت تـا دو روز شکستـه نشـد و شهید جاویدی و نیروهای گردان فجر در محاصره نیروهای دشمن بودند. فرماندهی کل سپاه پاسداران هم به وسیله بیسیم به شهید جاویدی تأکید نموده بود که هر طور شده نیروها را به عقب بکش. اما او در جواب گفته بود این تپه موقعیت بسیار حساسی دارد و من نمی‌‌گذارم قضیه تنگه احد ۱ تکرار شود‌؟‌! بعد از شکستن خطوط مقدم دشمن‌، گردان فجر از محاصره خارج شد و نیروهای آن به دیدار حضرت امام خمینی‌ (ره) رفتند.و حضرت امام (ره) به پاس فداکاریها و ایثارهای ‌ شهید جاویدی‌، پیشانی او را بوسیده بود‌.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

    * هیچ موردی پیدا نشد...

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...