فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۶ -زندگینامه شهید سید محمدجعفر (امین) قرشی

سید محمد از سرزمین سبز ایمان بود و مرد میدان کارزار. شکوه ایستادگی را از کوه‌ها فراگرفته بود و بخشندگی و سخاوت را از کشتزارها، او مسافر بود، مسافر کوی شهادت و نگاهش به فانوس هدایت در برج توحید. روز ۱۳۵۰/۶/۲۸ در شهرستان نی‌ریز و میان خانواده‌ای مذهبی پا به عرصه هستی گذاشت. دوران کودکی را در کانون گرم خانواده گذراند. باهمت خانواده از معارف ناب اسلامی بهره‌مند شد و بر اساس احکام نورانی اسلام تربیت و پرورش یافت. دوره ابتدایی را در مدرسه آیت‌الله سعیدی نی‌ریز سپری کرد و برای ادامه تحصیل در مدرسه راهنمایی شهید مصطفی خمینی به کسب علم و دانش پرداخت و موفق به دریافت مدرک سوم راهنمایی گردید. عشق به تحصیل باعث شد که وارد هنرستان فنی شهید باهنر شود. از سنگر تحصیل نگاهش به افق روشن جهاد افتاد و تصمیم گرفت راهی منطقه نبرد شود و بهره‌ای عرفانی در کنار رزمندگان حق‌طلب به دست آورد. برای اولین بار از طریق بسیج در تاریخ ۱۳۶۵/۹/۸ عازم جبهه شد و برای بار دوم ۱۳۶۶/۸/۱۳ به دیار نور و روشنایی رفت و به جمع دلاوران گردان همیشه پیروز کمیل پیوست.
سید محمد، به دلیل کمی سن، برای اعزام به جبهه، بدون اطلاع خانواده شناسنامه خود را دست‌کاری کرد و روز آخر که برای اعزام آماده می‌شد از خانواده خداحافظی و طلب حلالیت نمود، آن‌ها هم جز دعا دیگر چیزی برای گفتن نداشتند. سید، در رفتار با دیگران بسیار مهربان بود و در امور شخصی مردی الهی،‌ به‌گونه‌ای که اطرافیان می‌گویند: دائم الوضو بود و خواندن نمازها در اول وقت را رعایت می‌کرد و در مساجد حضوری سبز داشت. وقتی در عرصه نبرد زخمی به تنش می‌نشست سعی می‌کرد بدون خبر خانواده به درمان آن بپردازد که مبادا آن‌ها ناراحت شوند.
سرانجام در تاریخ ۱۳۶۶/۱۰/۱۳ در جبهه شلمچه و در عملیات پدافندی ترکش‌های برخاسته از کینه و نفرت دشمن بعثی، قامت نیلوفری او را به خون نشاند و افتخار شهادت برای او ثبت شد. پیکر پاکش به زادگاهش منتقل و باشکوه خاصی تشییع و در گلزار شهدای نی‌ریز به خاک سپرده شد.
روحش شاد و نامش جاودان



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :