فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

خط پدافندی خرمشهر ۶۵

در بهارسال ۱۳۶۵ پدافند خط خرمشهر بار دیگر به گردان کمیل محول می‌شود و به مدت سه ماه در این خط به دفاع می پردازد‌. گردان کمیل در سال ۱۳۶۳ نیز در این خط پدافند کرده بود‌. آقای اصغر ماهوتی در این زمینه می‌گوید‌:

(۱-MAHOOTI-۷)

بعد از عملیات والفجر ۸ که می‌توان گفت تمام کادر اصلی گردان به شهادت رسیدند، ما نیازمند ‌بازسازی و آمادگی سریع بودیم. ‌ بهترین راه، حضور در یک خط پدافندی بود. چون در خط پدافندی می توان آموزش داد و کادرسازی کرد. من پس از عملیات والفجر ۸ از لحاظ روحی به شدت ناراحت و آزرده بودم. بطوری که در دفتر گردان که در پادگان امام خمینی‌(ره) اهواز مستقر بود. مداوما" گریه می کردم. کم‌کم خود را بازیافته و به بازسازی گردان پرداختم. در ابتدا تعدادی پاسدار وظیفه به ما دادند که به هیچ وجه قابل قیاس با نیروهای قبلی نبودند. تا اینکه عده‌ای از رزمندگان نی‌ریزی آمدند و به گردان ملحق شدند‌. کم‌کم افراد را شناسایی کردیم و کادرها را تکمیل نمودیم. مدتی بعد، خط پدافندی خرمشهر را تحویل گرفتیم و مشغول دفاع شدیم. نیروها در این خط آنچنان خود را آماده کردند که بسیاری از آنها در عملیات کربلای ۵ که زمستان همان سال انجام شد‌، رشادتهای بی‌نظیری از خود بروز دادند‌. ‌ در این خط سنگرها را محکمتر کردیم و تعداد پایگاهها را افزایش دادیم و بچه‌ها بحمدالله بخوبی از عهده این کار برآمدند‌.

آقای سعید محمدزاده می‌گوید‌:

(۲-MOHAMMADZADE-۷)

مأموریت سه ماهه پدافند در خط خرمشهر، در ضلع شرقی اروند رود،‌ بهار سال ۱۳۶۵ به گردان کمیل محول شد‌. یک ماه از این مدت مصادف با ماه مبارک رمضان بود. ‌ بچه‌ها آنجا حالات معنوی خیلی خوبی داشتند‌. در آن هوای گرم و مرطوب خوزستان بچه‌ها روزه می‌گرفتند و آقای حاج همتایی شبها با صدای دلنشین خود دعای ابوحمزه می‌خواندند و استفاده می‌کردیم. روزها هم طولانی بود، بچه‌ها نزدیک به ۱۵ ساعت و شاید هم بیشتر باید روزه می‌گرفتند. غذای چندان مطلوبی هم نبود. مثلا" سوسیسی که یک روز قبل در اهواز پخته شده بود و یا تخم مرغ آب پز برای بچه‌ها می آوردند غذای گرم معمولا" داده نمی‌شد. بچه‌ها با خود‌سازی خوبی خود را آماده کردند و گردان مجددا" شکل گرفت و بازسازی شد. کادرها و نیروها تجربه لازم را کسب کردند و توانستند در عملیات بعدی ضربه خوبی به نیروهای متجاوز و متخاصم وارد آورند‌.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

    * هیچ موردی پیدا نشد...

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...