فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

خط پدافندی فاو

پس از عملیات والفجر ۸ که در بهمن ماه سال ۱۳۶۴ انجام شد‌،۱ خط پدافندی و دفاعی نیروهای خودی در فاصله ۱۱ کیلو متری شهر فاو تثبیت گردید‌. این خط پدافندی از سمت چپ، یعنی جنوب از خور‌عبداله شروع و جاده فاو – ام‌القصر را قطع و از شمال بخشی از دریاچه نمک را شامل و جاده فاو - بصره و فاو البحار را قطع ودر نهایت از شمال شرقی به اروند می‌رسید‌.

پدافند بخشی از این خط دفاعی که در حوالی جاده فاو - ام القصر و بالاتر از کارخانه نمک قرار داشت در تابستان سال ۱۳۶۵ به گردان کمیل محول شد‌. آقای اصغر ماهوتی در مورد این خط پدافندی می‌گوید     (۳-MAHOOTI-۷)

در سال ۱۳۶۵ بود که گردان کمیل در خط پدافندی فاو مستقر شد. آقای حاج محمد نیکخواه از رزمندگان عزیز اهل شهرستان داراب ۲ و آقای حاج علی اکبر همتایی هر دو معاون گردان بودند‌. آقای نیکخواه معاون عملیاتی و آقای حاج همتایی معاون ستادی بودند. هوا خیلی گرم بود‌. بچه‌ها در داخل سنگرها غرق در عرق می‌شدند به طوری که وقتی‌ " زیر پیراهن " خود را می فشردند از آن آب (عرق) می‌چکید‌! از سنگر هم که بیرون می‌آمدی تیر بود و ترکش‌! شبها به اتفاق آقایان حاج نیکخواه و‌حاج همتایی به نگهبانها سرکشی می‌کردیم. یک شب داشتیم به سنگر بچه‌ها می‌رفتیم که دیدیم صدای بچه‌ها بلند شد‌: آمبولانس آمبولانس؛ رفتیم دیدیم یک خمپاره روی سنگر تعدادی از بچه‌ها خورده اما بحمدلله کسی شهید نشده بود. تعدادی زخمی و چند نفری هم دچار موج گرفتگی شده بودند. آمبولانس سریع آمد و بچه‌ها را به بیمارستان فاطمه زهرا (س) منتقل کرد‌. این خط برای بچه‌ها خیلی ناراحت کننده و غمناک بود. چون در عملیات والفجر ۸ درتاریخ ۲۷/۱۱/۱۳۶۴ تعداد زیادی از بهترین نیروهای گردان در این منطقه و کمی جلوتر از موقعیت فعلی ما به شهادت رسیده بودند و اجسادشان در منطقه باقی مانده بود. عصرها که می‌شد بچه‌ها با دوربین منطقه را کنترل می‌کردند تا شاید اثری بیابند. به هر حال برای بچه‌ها خیلی مشکل بود. البته آقای حاج علی اکبر همتایی از لحاظ مفاهیم دینی مرتبا" با بچه‌ها جلسه داشت و در خصوص احکام اسلامی و رعایت مسائل شرعی و اخلاق اسلامی برای آنها صحبت می‌کرد و بچه‌ها از لحاظ روحی تقویت می‌شدند‌.

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

    * هیچ موردی پیدا نشد...

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...