فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۷ -زندگینامه شهید محمد علی مقدم

در آخرین روز تابستان سال ۱۳۴۸، ستاره محمدعلی در آسمان شهر مذهبی نی‌ریز و در میان خانواده‌ای زحمتکش و متدین طلوع کرد. با گذراندن دوران کودکی راهی مدرسه شد و دوره ابتدایی را در مدرسه فرهنگ اسلامی و راهنمایی را در مدرسه شهید مفتح نی‌ریز به اتمام رساند. سپس ترک تحصیل کرد و برای کمک به خانواده در تأمین نیاز زندگی به شغل شریف کارگری در امور بنایی پرداخت. ۱۳۶۶/۴/۱۵ به همراه جمعی از دوستان خود مانند شهیدان: محمدرضا مقنی زاده، امیر حسن مهربانی، مجید حسینی، حسین شکرگزار و... به‌صورت داوطلبانه لباس مقدس سربازی را پوشیدند و به‌عنوان سرباز ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران خدمت خود را آغاز کردند. غیرت دینی و تعصب مذهبی فراوان وی را بر آن داشت تا در لباس سربازی به کمک رزمندگان اسلام بشتابد و در مناطق جنگی، وظیفه شرعی خود را نیز انجام دهد. پس از طی دوره آموزش نظامی به منطقه عملیاتی جنوب اعزام شد.
محمدعلی، پس از یک سال مبارزه بی‌امان در عرصه‌های نبرد علیه دشمن متجاوز، در منطقه فکه ۱۳۶۷/۴/۲۲ در تک دشمن بعثی جام شهادت را سر کشید و به کاروان شهدای انقلاب اسلامی پیوست و نام خود را در تاریخ اسلام و ایران جاودانه ساخت. پیکر مطهرش در گلزار شهدای نی‌ریز در کنار دوستان وفادارش به خاک سپرده‌شده است.
مادرش می‌گوید: وی بسیار مهربان و خوش‌اخلاق و در بجا آوردن نماز و روزه و انجام مراسم مذهبی و دینی، بسیار کوشا و متعصب بود. تا آنجا که در توان داشت به دیگران کمک می‌کرد. وقتی برای اولین بار از منطقه عملیاتی به مرخصی آمد، آرام و قرار نداشت و پس از مدت کوتاهی که به دیدار اقوام و دوستان پرداخت، خود را برای برگشتن به منطقه عملیاتی آماده کرد. درحالی‌که هنوز مدت مرخصی او به اتمام نرسیده بود، در جواب درخواست ما که از او خواستیم تا پایان مرخصی بماند. گفت: در منطقه جنگی هوا گرم است و به دلیل کمبود مخازن آب، رزمندگان با مشکل مواجه می‌شوند؛ من که توانایی انجام کارهای بنایی را دارم و می‌توانم کاری انجام دهم، مسئولیت شرعی دارم که به منطقه بروم. آن‌ها به کار و تخصص من احتیاج دارند و من هم می‌توانم به آنان خدمت کنم. نمی‌توانم در اینجا راحت و آسوده باشم.
دوستانش می‌گویند: محمدعلی، به خاطر مهارتی که در کار بنایی داشت، در منطقه جنگی به ساختن سنگر، جان‌پناه و مخزن آب برای رزمندگان می‌پرداخت و بارها توسط فرماندهان تشویق شده بود.

روحش شاد و نامش جاودان



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :