فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

زندگینامه آزاده حیدر یاراحمدی

حیدر یاراحمدی در سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای متدین و مذهبی در روستای رودخور شهرستان نی‌ریز دیده به جهان گشود. دوران کودکی را در کانون گرم خانواده سپری نموده و سپس وارد دبستان شد. دوران تحصیلات ابتدائی خود را در زادگاهش در مدرسه شهید دستغیب فعلی گذراند. به علت عدم امکانات تحصیلی و نداشتن امکان مالی مجبور به ترک تحصیل شده و در کنار خانواده به کشاورزی و دامداری و کمک به پدر و مادر خویش مبادرت ورزید.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی و حمله دشمن بعثی به خاک ایران اسلامی در سال ۱۳۶۱ از طرف جهادسازندگی به منطقه آبادان اعزام و مدت ۴۵ روز مشغول خدمت شد و بعد از پایان مأموریت به زادگاهش برگشت. در سال ۱۳۶۵ جهت انجام خدمت وظیفه به منطقه غرب کشور عزیمت نموده و در تاریخ ۳۱/۴/۱۳۶۷ در منطقه عملیاتی سر پل‌ذهاب در تک دشمن به اسارت درآمد‌. پس از ۲۵ ماه و ۱۹ روز اسارت در تاریخ ۱۹/۶/۱۳۶۹ به میهن اسلامی بازگشت.

در خصوص نحوه اسارت خود می‌گوید:

‌در یکی از تکهای دشمن بعثی، فرمانده گردان تمام نیروها را به شیر مادرشان قسم داد تا آخرین فشنگ مقاومت خود کنند. همان قسم باعث شد تا آخرین فشنگ در مقابل دشمن بایستیم و عقب‌نشینی نکینم و در نهایت به اسارت دشمن درآئیم. زمانی که اسیر شدم در نزدیکی مرز از دست نیروهای عراقی فرار کردم ولی دوباره دستگیر شدم. یکی از افسران عراقی سیلی محکمی به من زد. زمانی که به هوش آمدم خود را در اردوگاه دشمن دیدم.

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :