فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

نتایج عملیات طریق القدس

این عملیات دارای ویژگیهایی بود که به برخی از آنها اشاره می‌نمائیم:

۱- افزایش وسعت منطقه عملیات: اعتماد به نفس رزمندگان و درک صحیح از نقاط ضعف و ناتوانی دشمن، همراه با افزایش ظرفیت به کارگیری تمامی امکانات موجود، منجر به آزاد‌سازی منطقه عملیاتی طریق القدس با وسعتی بیش از دو برابر منطقه عملیاتی ثامن الائمه(ع) شد.

۲- گسترش اهداف عملیاتی: رسیدن به مرزهای بین المللی، قطع ارتباط جبهه شمالی دشمن با جبهه جنوبی (در منطقه اشغالی جنوب)؛ آزاد سازی شهر مرزی بستان، انهدام دشمن و پاکسازی مناطق اشغالی، بخشی از اهداف و نتایج عملیات را تشکیل می‌داد. افزایش سطح اهداف عملیاتی، نشانگر ظرافت و دقت در برنامه‌ریزی و تدبر در طراحی عملیات و همچنین حاکی از افزایش توان عملیاتی رزمندگان ایران و اسلام بود.

۳- افزایش ظرفیت سازماندهی نیروهای مردمی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بطور مشخص در عملیات طریق القدس و به دنبال افزایش جذب نیروهای مردمی، سازمان رزم خود را گسترش داد. یکی از فرماندهان سپاه، گسترش سازمان رزمی سپاه را نتیجه تغییر شرایط و فضای کاری دانسته و می‌گوید:

به خوبی توانستیم با تجدید نظر و سازماندهی نیروهایمان، بخش وسیعی از نیروهای مردمی که عامل مؤثری در این عملیات بودند را وارد صحنه کرده و تجارب با ارزشی به دست آوریم.

( از خونین شهر تا خرمشهر ، ۱۳۷۳ ، ۷۶ )

۴- شکل گیری تاکتیک جدید عملیاتی از یکسو و تغییر ذهنیت غلط دشمن و باور توانایی رزمی رزمندگان از سوی دیگر، از عواملی بود که تأثیرات خود را در صحنه نبردهای آتی باقی گذاشت. حمله دشمن به پل سابله پس از گذشت چند روز از عملیات طریق القدس و سپس عقب نشینی آنها از شمال رودخانه نیسان، به اعتقاد صاحبنظران جنگ، اولین تحول در باور و نگرش دشمن بوده، چرا که از این پس، نیروهای عراقی برای ادامه حضور در مناطق اشغالی، نیاز به تصمیم‌گیری تازه‌ای داشتند. از این پس تهاجم و ابتکار عمل در صحنه‌های نبرد، در اختیار رزمندگان ایران اسلامی قرار گرفت. تداوم عملیات و سرعت عمل در اجراء؛ مهمترین عامل در مختل کردن سیستم تصمیم‌گیری دشمن بود.

۵- ارائه پیشنهاد صلح: قبل از این عملیات پیشنهادات صلحی که ارائه‌ می‌کردند بیشتر بر آتش بس تأکید می‌شد و بحثی از عقب‌نشینی از اراضی اشغالی و تعیین متجاوز نبود. اما پس از این عملیات بر نگرانی دشمن افزوده شد؛ لذا در پیشنهادات خود تجدید نظر کرده و اعلام نمود حاضر به عقب‌نشینی است البته با شرط حذف تعیین متجاوز‌. در این مورد نشریه واشنگتن پست به نقل از نشریه لویل میل چاپ بریتانیا در تاریخ ۲۷/۱۲/۱۳۶۰ می‌نویسد‌:

‌عراق مخفیانه پیشنهاد کرده است که نیروهای خود را از ایران خارج ساخته و غرامت مالی نیز بپردازد به شرط آنکه ایران، حاضر به اعطای امتیازاتی، از جمله لغو درخواست خود جهت تشکیل هیئتی به منظور تعیین مسئول شروع جنگ، باشد .

( به نقل از ، ‌ کتاب از خونین شهر تا خرمشهر ، ۱۳۷۳ ، ۸۱ )



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :