فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

زندگینامه جانباز حیدر علیزاده

حیدر علیزاده فرزند محمد علی، در سیزدهم مهر سال ۱۳۴۸ در روستای مشکان بخش پشتکوه ازتوابع شهرستان نی‌ریز در خانواده‌ای با ایمان دیده به جهان گشود‌. ایشان دوران تحصیلات دبستان را در مدرسه شهید آیت مشکان و دوره سه ساله راهنمایی را در مدرسه راهنمایی ابوریحان بیرونی مشکان و دوره چهار ساله دبیرستان را در دبیرستان شهید بهشتی شهرستان نی‌ریز با موفقیت پشت سر گذاشت. در آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت و در رشته الهیات پذیرفته شد و توانست مدرک کارشناسی را دریافت نماید.‌ با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، این جانباز بسیجی که در آن زمان محصل بود درس و مدرسه را رها کرده و به فرمان امام خمینی‌(ره) مبنی بر تشکیل ارتش بیست میلیونی و برای دفاع از اسلام و میهن اسلامی به عضویت ‌بسیج در آمده و در تاریخ ۲۷/۱/۱۳۶۴ به همراه برادرش اکبر علیزاده به جبهه اعزم گردید. در عملیات قدس ۳ بعنوان تخریب‌چی شرکت نمود و در اعزامهای بعدی وی که در سالهای ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶ انجام شد؛ همراه با رزمندگان گردان کمیل در عملیاتهای کربلای ۵ و بیت المقدس ۷ حضوری فعال داشت. وی یکی از خاطرات جبهه خود را اینچنین بیان می کند:

" در سال ۱۳۶۷ در جبهه شلمچه با تعدادی از برادران بدلیل تمام شدن مهمات و نداشتن وسیله دفاعی دیگری در موقعیت فرار قرار گرفتیم.تیر و گلوله و خمپاره و... مثل باران می بارید اما کمترین شهید را داشتیم، همینطور که دسته جمعی عقب نشینی می‌کردیم خمپاره‌ای در فاصله بسیار کمی جلوی روی ما بر زمین نشست و ناخود آگاه همه به زمین افتادیم و خمپاره منفجر شد. ولی کمترین جراحتی در هیچیک از رزمندگان بوجود نیاورد. من این واقعه را یک امدادهای غیبی و معجره الهی می‌دانم، که با وجود ترکشهای زیاد خمپاره هیچ کس حتی زخمی نشد با وجودی که محل انفجار فاصله کمی با ما داشت. "

حیدر علیزاده بعد از چندین ماه خدمت در جبهه حق علیه باطل سرانجام در تاریخ ۱۹/۴/۱۳۶۴ در جبهه سومار و در عملیات قدس ۳ از ناحیه پای راست و کمر و هر دو دست مجروح گردید و توسط کمسیون پزشکی بعنوان جانباز ۵۵ % شناخته شد.

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :