فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

زندگینامه جانباز سید حسن ابطحی

سید حسن ابطحی فرزند سید محمد، در تاریخ اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ در روستای دهمورد بخش آباده طشک از توابع شهرستان نی‌ریز متولد شد‌.

ایشان دوره ابتدایی را در دبستان سحاب روستای دهمورد، دوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی شهید آیت الله بهشتی روستای دهمورد، دوره متوسطه را ابتدا در دبیرستان آیت الله طالقانی آباده طشک و سپس در دبیرستان امام خمینی(ره) شهرستان نی‌ریز سپری نمود. برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شده و موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم در رشته رادیولوژی گردید.

بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در سالهای آغازین جنگ در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۶۱ با وجود اینکه نوجوان سیزده ساله‌ای بیش نبود از طریق بسیج برای دفاع از اسلام و وطن به جبهه اعزام گردید.

ایشان خاطره‌ای از همسنگر شهیدش به یادگار دارد که اینگونه بیان می نماید:

روزی به شهید خانباز فیروزی گفتم: هر کس شهید می‌شود پدرت او را به خاک می سپارد حال اگر خودت شهید شدی تکلیف چیست؟

او نیز خندید و گفت: همین جا وصیت می کنم که مرا هم پدرم به خاک بسپارد و زحمت به کس دیگری ندهد. و به یاد می آورم که هنگام به خاک سپردن پیکر این شهید عزیز پدرش بیهوش شد.

سرانجام وی در تاریخ هشتم دیماه سال ۱۳۶۱ در خط پدافندی جبهه ذبیدات به علت اصابت ترکش از ناحیه کمر و شکم مجروح گردید و با نظر کمسیون پزشکی جانباز ۴۵% شناخته شد.

ایشان خاطره زمان مجروحیت خویش را اینگونه نقل می نماید:

در هنگام مجروح شدن، من بسیار کم سن و سال بودم (۱۳ سال ) و وقتی مرا به بیمارستان شهید مصطفی خمینی تهران منتقل نموده بودند سوژه جالبی برای خبرنگاران داخلی و خارجی شده بودم. روزی نبود که مصاحبه و یا عکس در روزنامه ها نداشته باشم.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :