فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

مراحل عملیات و یگان های عمل کننده در عملیات بیت المقدس

با توجه به وسعت زیاد منطقه عملیاتی و حضور نیروهای انبوه پیاده و مکانیزه دشمن در این منطقه، عملیات در چهار مرحله به شرح ذیل انجام شد:

مرحله اول
این مرحله از عملیات، رأس ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۳۶۱/۲/۹ و با شرکت یکان‌هایی همچون تیپ بیت‌المقدس، تیپ ۴۱ ثارالله، تیپ ۸ نجف اشرف، تیپ ۷ ولی‌عصر (عج)‌، تیپ ۴۶ فجر، تیپ ۲۲ بدر، تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله، لشکر ۲۱ حمزه، تیپ ۴۶ و تیپ ۲۲‌، انجام شد.

مرحله دوم

این مرحله در ساعت ۳۰/۲۲ مورخه ۱۳۶۱/۲/۱۶ و با شرکت یکان‌هایی همچون تیپ ۷ ولی‌عصر (عج)‌، تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص)‌، تیپ ۸ نجف اشرف و تیپ ۱۴ امام حسین (ع)‌، انجام شد.

مرحله سوم
این مرحله در ساعت ۲۲ مورخه ۱۳۶۱/۲/۱۹ و با حضور یکان‌هایی همچون تیپ ۱۴ امام حسین (ع)، تیپ ۸ نجف اشرف، تیپ ۴۶ فجر، تیپ ۲۲ بدر، تیپ ۲۵ کربلا، تیپ ۵۵ هوابرد شیراز، تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)‌، تیپ ۷ ولی‌عصر (عج)‌، تیپ عاشورا و لشکر ۲۱ حمزه انجام شد.

مرحله چهارم

پس از مرحله سوم عملیات، فرصت لازم در اختیار یکان‌ها گذارده شد تا به بازسازی و تجدید سازمان نیروهای خود بپردازند. در این مدت، قرارگاه فجر همراه با تیپ‌های ۳۳ المهدی (عج) و امام سجاد (ع) و تیپ ۳ از لشکر ۷۷ خراسان وارد منطقه شدند. نیروهای اعزامی از شهرستان نی‌ریز در این عملیات جمعی یکی از گردان‌های تیپ امام سجاد (ع) بودند و در این مرحله وارد عملیات شدند؛ که شرح آن در ادامه خواهد آمد. مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس، باهدف آزادسازی خرمشهر، با سه قرارگاه به شرح زیر طراحی شد:
- قرارگاه فتح به استعداد تیپ‌های ۱۴ امام حسین (ع) و تیپ ۸ نجف اشرف در جناح چپ منطقه عملیاتی، مأمور تأمین و پاک‌سازی شرق و غرب جاده اهواز -خرمشهر و ورود به شهر خرمشهر شد. قرارگاه فجر به استعداد تیپ ۳ لشکر ۷۷ خراسان و تیپ‌های امام سجاد (ع) و ۳۳ المهدی (عج) در جناح میانی منطقه عملیاتی، مأمور تأمین و پدافند غرب رودخانه عرایض، جلوگیری از فرار نیروهای دشمن از خرمشهر و تأمین پل نو شد.

- قرارگاه نصر به استعداد دو تیپ ادغام‌شده از ارتش و سپاه پاسداران تحت عنوان نصر ۲ و ۳، در جناح راست منطقه عملیاتی، مأمور پاک‌سازی خاک‌ریزهای شمال جاده خرمشهر - شلمچه و تأمین مرز تا جاده و در صورت موفقیت، تأمین نهر حنین – اروندرود و قطع کامل راه ورودی دشمن در شلمچه شد. بدین ترتیب مرحله چهارم عملیات باهدف محاصره و آزادسازی خرمشهر در ساعت ۲
۲۵ مورخه ۱۳۶۱/۳/۲ آغاز شد.

منبع:
(کتاب از خونین‌شهر تا خرمشهر، ۱۳۷۳، ۱۵۶) 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...