فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۵۹ -زندگینامه شهید نادعلی اکتسابی

داستانی دارند، دلیر مردانی که برای دفاع از ملک سرافراز ایران، لباس رزم را لباس کار خود انتخاب کردند و با آن به دیدار دوست شتافتند. «نادعلی» یکی از آنهاست که در ۱/۱۰/۱۳۲۶ در خانواده‌ای ساده و متدین، در شهر نی‌ریز؛ با تولد خود سرمای زمستان را به گرمی بدل کرد. در دامان پر مهر پدر و مادر رشد نموده و راهی مدرسه ابتدائی فرهنگ اسلامی شد. تا ششم ابتدایی نظام قدیم را در آن مدرسه با موفقیت به پایان رساند، سپس برای ادامه تحصیل به شیراز مهاجرت کرد و در دبیرستان نمازی شیراز ثبت نام و با نمرات خوبی این مقطع را نیز طی کرد. اخلاق زیبای او در کنار کارنامه‌ای پربار برای دوستان و همکلاسی‌هایش از خاطرات بیاد ماندنی شده است.

پس از گرفتن دیپلم، در دانشکده افسری ارتش ثبت‌نام نمود. دوره دانشکده را با موفقیت طی و به جمع نظامیان گروه ۵۵ توپخانه نیروی زمینی ارتش پیوست. در طول خدمتش با تبعیضات فراوان و ستمهای بی‌حد رژیم ستم شاهی آشنا شده و در زمانهای مناسبی از ظلم و ستم رژیم اظهار نارضایتی و تنفر می‌کرد. برادرش از قول او نقل می‌کند که می‌گفت: شاه را با این همه زور و قدرت که می‌بینید، روزی توسط همین مردم سرنگون خواهد شد.

با این اعتقاد بود که همگام باسایر اقشار ملت حرکت و در قیام علیه رژیم منفور پهلوی با آنها همکاری کرد. شهریور سال ۱۳۵۹ برای دید و بازدید و گذراندن دوران مرخصی، به نی‌ریز آمده بود. سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به علت بحرانی شدن مناطق مرزی، مرخصی نظامیان لغو گردیده و بایستی کلیه نظامیان به پادگان‌های خود مراجعت کنند. ایشان نیز به همراه همسر و فرزندان خود، بلافاصله به محل خدمتی خود در شهر اصفهان مراجعه و در دفاع از نوامیس میهن اسلامی همراه با همرزمانش در گروه ۵۵ توپخانه نیروی زمینی به مناطق مرزی اعزام شد. ۲۸/۷/۱۳۵۹ دوست او را انتخاب کرده و به بارگاهش دعوت نمود و سبوی عشق را به دستش داد. در خاکهای گلگون آبادان، به بهانه بمباران هوائی دشمن، جام شهادت را سرکشید و عاشقانه از میان خاکیان به جمع افلاکیان پرید. پیکر پاک و مطهرش در قبرستان محله امام مهدی‌(عج) نی‌ریز ـ‌اواسط بلوار استقلال‌ـ بنا به وصیت خود شهید، در کنار قبر مادر بزرگوارش به خاک سپرده شد.

و اینک مائیم و سنگینی مسئولیت ابلاغ پیام شهید اکتسابی و همرزمانش به نسلهای آینده؛ امیدواریم در پیشگاه آنها سرافراز باشیم. انشاءالله

روحش شاد و نامش جاودان

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :