فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۱ -وصیتنامه شهید شهرام (ابوذر) دهقان

بسم الله الرحمن الرحیم

ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه، یقاتلون فی سبیل‌الله فیقتلون، و یقتلون وعداً علیه حقاً فی التوریه و الانجیل و القرآن و من او فی بعهده من الله فاستبشروا ببیعکم الذی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم. (سوره توبه – آیه ۱۱۱ )

خداوند جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده آنها در راه خدا جهاد می کنند که دشمنان دین را به قتل رسانند و یا خود کشته شوند. این وعده قطعی است بر خدا و عهدیست که در تورات و انجیل و قرآن از آن یاد فرموده و از خدا با وفاتر به عهد کیست؟ ای اهل ایمان شما بخود در این معامله بشارت دهید که این معاهده با خدا بحقیقت سعادت و پیروزی بزرگی است.

سپاس خدای را که اول است و پیش از او اولی نبوده و آخر است و پس از او آخری نباشد. انسان همیشه در مسیر الی‌الله که پیش می‌رفته است، به موانع و مشکلاتی برخورد می‌کرده است. یکی از این موانع که سدی در جلو رشد انسان به سوی خداوند بوده و به عنوان حجابی شناخته شده است، همانطور که امام خمینی روحی له الفداه فرمودند: خود انسان بوده که به مثابه حجابی ظلمانی بین خود و خدا قرار داشته و عاشقان خدا درصدد هستند این حجاب را بردارند، چون عاشق لقاء الله نمی‌تواند ببیند که حجبی و پرده‌ای میان خود و خدایش دارد، که ما مصمم هستیم روزی رخش ببینیم و این جان که از اوست تسلیم وی ‌کنیم.

مرگ به عنوان یکی از اموریست که فرد مومن باید خود را آماده آن کند، چون که مسیر ما این است که: از اوئیم و به سوی او بر می‌گردیم و اینکه خداوند متعال نیز می گوید: "این ما تکونو ا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیده" هر کجا باشید، اگر چه در کاخهای بسیار محکم، مرگ شما را در می‌یابد.

چه شیرین و چه گوارا است مرگی که آمیخته با عشق به خدا و کشته شدن در راه او با پیکری غرق بخون و سری بریده باشد. شهید باید که خون خود دهد که به مانند شمع، محفل بشریت را روشنی بخشد و باید که ایثار جان و مال کند که به رگهای خشکیده جامعه خون تزریق نماید. تا مستکبرین وجود دارند مستضعفین باید خون بدهند. امروز باید دانست که در جبهه حق علیه باطل چه بکشی و چه کشته شوی پیروزی، چون این وعده الهی و پیام اماممان خمینی روحی له‌لفداه به ماست. این را که باید همگی‌مان با پوست و رگمان حس کرده باشیم که به قول حضرت علی(ع):

" من صرع الحق صرعه" هر که با حق در آویزد حق او را بخاک افکند.

و رویاروئی اسلام با کفر و شرک و نفاق این گفته را به اثبات رسانده.

کجایند مارکسیستها و ضد الهیون که ببینند بقول مولانا جلال الدین:

ما همه شیریم، شیران علم حمله مان از باد باشد دم بدم

حمله‌‌مان از باد و ناپیداست باد جان فدای هر چه ناپیداست باد

امروز خداوند تبارک و تعالی می‌باشد که برادران رزمنده را با ایمان سرشار بوسیله جنود ارضی و سمائی خود ( ولله جنودالسماوات و الارض ) و امدادهای غیبی یاری می‌دهد. این پیروزی قوه الهی بر قوه شیطانی و غلبه ایمان بر اسلحه است که به یاری خدا ما را پیروز می‌گرداند.

این توجه خاص حضرت بقیه‌الله (ارواحناله‌الفداء)که با امدادای خود امروز فرماندهی جبهه‌ها را به عهده دارد و به یاری برادران ما کمر همت بسته است. پس ای چشمان عبرت بین، عبرت گیرید (فاعتبروا یا اولی الابصار) پس ای صاحبان چشمها و قلبهای روشن، عبرت و پندگیرید. بیائید لحظه‌ای از خواب گران چشم باز کرده و از الفاظ و کلمات دهان پرکن دوری کنید. این را به عنوان وصیتی به شما ضدالهیون گول خورده می‌گویم.

در خاتمه چند وصیت دارم که به شما عزیزان عرض می‌کنم:

۱- مادر و پدر عزیزم؛ هر چند می‌دانم حق زیادی به گردنم دارید که در اداء آنها کوتاهی روا داشته‌ام و لیکن چشم امیدم این است که آنچه را که کردم ببخشید و حلالم کنید و به تو مادرم توصیه می‌کنم که برای من گریه مکن که دشمن خوشحال می‌شود. برای من گر یه نکن چون لیاقت گریه را ندارم، اگر گریه می‌کنی! برای این گریه کن که در حماسه‌ای که دیگر برادران در کربلای غرب و جنوب آفریده‌اند، شریک باشی و روزی که خبر شهادت مرا می‌شنوی، اگر خداوند تبارک و تعالی قبول کند، دوست دارم که چراغانی کنید و بر سر در خانه پرچم سبز بالا ببری و خودت با دست خودت نقل دهی و برای این حقیر نیز دعا کنی که در زمره شهداء قرار گیرم.

پدر و مادر عزیزم؛ یادتان نرود که غیر از شما بیش از صد هزار نفر از مرد و زن این کشور جوانان خود را از دست داده‌اند. ما باید همه عزیزانمان را در راه اسلام بدهیم و همانطور که امام حسین(علیه السلام) علی اصغر خودش را در راه خدا هدیه می‌کند و صبر و استقامت می‌کند؛ شما نیز از او درس بگیرید.

اگر کاملاً فکر کنید در می‌یابید که من به عنوان امانتی از جانب خدا در دست شما بودم که در نهایت باید به صاحب اصلی خودش برگردانید و چه خوب انتخاب آگاهانه‌ای کردید که اجازه رفتن به جبهه را به من دادید.

ای مادر گرامیم! یکی از افتخارهای من همیشه در زندگی این بوده که در زمان امام خمینی "روحی‌له الفداء" زیستم، تو نیز افتخار کن که پسرت در راه این بنده مخلص و پاک خداوندی به درجه شهادت رسید.

اللهم تقبل منا شهاده فی سبیلک و انک انت السمیع العلیم

۲- ای خواهران و برادران مهربانم، می‌دانم که شما نیز حقوق زیادی برگردنم داریدکه انجام نداده‌ام، اما می‌دانم مثل همیشه به بزرگی خودمرا می‌بخشید. خصوصاً تو ای نور چشمم اصغر، که نمی‌دانم در قبال زحماتت چگونه تشکر کنم و قدردان باشم. چیزی جز چند جلد کتاب به عنوان هدیه هر آنچه در کتابخانه دارم، چیز دیگر ندارم که تقدیم روح بزرگت و جسم خستگی ناپذیرت کنم، هر آنچه احیتاج‌داری بردار و بقیه را خود به کتابخانه‌ای هدیه کن. چند جلد کتاب را از کتابخانه دارم که زحمت آن را بکش و به کتابخانه تحویل ده. ای برادر به عنوان یک بنده گنهکار چشم امید من به دعای شماست، انشاء الله اگر لایق بودم در آن دیار در بهشت همدیگر را ملاقات می‌کنیم.

۳- به شما اقوام و خویشان گرامیم! توصیه من جز توصیه قرآن در مورد تقوی و آیه شریفه اطیعوا الله و اطیعو الرسول و الوالامر منکم. چیزی دیگر نیست امروز دیگر دنیا رهبری امام خمینی (روحی‌له الفداه) را قبول کرده و از او پیروی می‌کند. والله گنهکار است کسی که پیروی از او نکند، که بی‌شک در صورت عدم آن در خسران و اسفل سافلین منزل دارد (وچه بد منزلگهی است). در آخر نیز جز دعای خیر و حلالیت از شما چیزی را طالب نیستم.

۴- توصیه‌ای نیز به شما برادران که در هر جا و مکان هستید و در راه خدا و انقلاب از هیچ کوششی روی گردان نیستید (به خصوص انجمن اسلامی و دانش آموزان حزب اللهی مدارس).

در مقدمه از کلیه شما برادران که نتوانستم حقوقی را که به گردنم داشته‌اید اداء کنم، معذرت خواهی می‌کنم. افسوس که بی‌تابیم نسبت به رفتن مجال نداد که حقوقی را که به گردنم داشته‌اید، اداء نمایم؛ از شما بخشش و حلالیت می‌طلبم و اگر حقی را انجام ندادم به خانواده‌ام رجوع و آن را مطالبه کنید.

برادران: محور کارها و تشکیلات اسلامی خود را پیروی از قرآن و سنت و اطاعت از ولی فقیه قرار دهید. حتماً در امر تشکیلات و منسجم کردن خود کوشا باشید، مطالعه و تحقیق را مبناء کارهای خود قرار دهید. آنطور که از امام نقل می‌کنند اینست که امام بعضی مواقع حدود ۸ ساعت در شبانه روز فقط مطالعه می‌کنند و این راهگشائیست برای ما که خود را پیرو او می‌دانیم. در این راه باز مکرر تأکید می‌کنم، کتابهای استاد شهید و پاره تن امام (روحی‌له الفداء)، شهید مطهری رحمه‌الله‌علیه می‌تواند به عنوان محور خطوط فکری شما قرار گیرد.

در کنار اینها خواندن و یاد گرفتن دروس را که به شما توسط معلمین تدریس می‌شود، به نحو احسن انجام دهید. در این راه از معلمین نیز عاجزانه می‌خواهم که در امر تعلیم و بخصوص تزکیه و تربیت برادران را یاری دهند. (التماس دعا دارم)

۵- وصیتی نیز به شما امت همیشه در صحنه و سنگر دارم: هر چند می‌دانم که کوچکتر از آنم که به شما وصیتی کنم، لکن به عنوان تذکر چند نکته را عرض می‌نمایم. و آن اینست که شما را توصیه می‌کنم به پیروی از نائب به حق حضرت حجه الله ارواحناله الفداه، یعنی امام خمینی دامت افاضاته و شما را به جهاد و فداکاری با مال و جان، در راه احراز حق و حفظ اسلام و رضای خداوند تبارک و تعالی سفارش می‌کنم، سفارش می‌کنم که در راه خدا با ابرقدرتها و ابرجنایتکاران و مزدوران آنها به جنگ و قتال برخیزید و بگذارید بجای لکه مذلت، دامن و کفن همگیمان آغشته بخون باشد، که مرگ شرافتمندانه هزار بار از زندگی ننگین ستوده‌تر است. (والعاقبه للمتقین) دعا برای امام را در هیچ شرایط فراموش مکنید و همیشه ذکر و ندا و شعارتان این باشد: خدایا ، خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار.

در آخر از پدر و مادرم که می‌دانم در طول زندگی خیلی شما را ناراحت کرده‌ام و زحمت به شما داده‌ام و لکن می‌خواهم که هزار تومان پول به عنوان رفع مظالم که به امام تعلق می‌گیرد و یکسال نماز فوت شده‌ام را در صورت امکان و توانائی حتماً انجام دهید. خداوندا، تو می‌دانی که هدف ما در این پیکار جز اعلای کلمه حق و انتقام از ستمکاران چیزی دیگر نیست. خداوندا، دست ظلم را با نیروی آسمانی خود قطع فرمای و جمعیت آنهایی را که از شاهراه عدل و انصاف منحرفند، پراکنده و پریشان ساز. هر چه کاخ ظلم و ستم که بنیان شده براهل ظلم وستم ویران و سرنگون کن.

پیروز باد مبارزات عقیدتی در راه مکتب نجات بخش اسلام به رهبری امام عظیم الشأن، امام خمینی روحی له الفداه.

به امید فتح الفتوح در کلیه جبهه‌ها به فرماندهی امام زمان و نائب آن حضرت.

اللهم ارزقنا توفیق الطاعه ، اللهم تقبل منا شهاده فی سبیله

والسلام علی عباد الصالحین

شهرام ( ابوذر ) دهقان ـ

۱۳۶۰/۱۲/۲۵



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :