فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۱ -زندگینامه شهید علیرضا دهقانی

فراق یاران به خون نشسته در سنگرهای جنوب، قرارش را ربوده بود. با بی‌قراری روانه جبهه شد تا در کنار سایر عاشقان خداجوی و عارفان دشمن‌ستیز به وظیفه خود عمل کند و اگر دوست نیم‌نگاهی بر او داشت، شاید به جمع یاران بپیوندد.

سال ۱۳۳۶ در خانواده‌ای متدین و مذهبی در شهر آباده طشک دیده به جهان گشود. دوره ابتدائی را در روستای دهقان آباد و راهنمایی را در مدرسه ابن‌سینا سپری نمود. برای ادامه تحصیل به نی‌ریز مهاجرت کرد و سپس راهی شیراز شد. مدرک پایان دوره متوسطه را دریکی از دبیرستان‌های شیراز دریافت کرد. از نیروی جوانی در انجام نماز و روزه بهره جسته و روح و جانش را پرورش می‌داد. بعد از اتمام تحصیلات، لباس مقدس سربازی را می‌پوشد. دوران سربازی‌اش مصادف شد با اوج‌گیری انقلاب اسلامی. به‌فرمان امام (ره) پادگان محل خدمت را ترک و به‌صف انقلابیون پیوسته و در صف اول تظاهرات و راهپیمایی‌ها قرار می‌گیرد.

وقتی درباره امام (ره) از او می‌پرسیدند، بی‌درنگ ایشان را ناجی ملت ایران معرفی می‌کرد. بعد از خدمت سربازی مدتی در جهاد سازندگی نی‌ریز خدمت کرد و در خردادماه ۱۳۵۹ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نی‌ریز درآمد. سپس به آباده طشک رفته و مبادرت به تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آنجا می‌نماید. چند ماهی فرماندهی واحد بسیج را در نی‌ریز به عهده می‌گیرد و طی مأموریتی عازم جبهه‌های حق علیه باطل می‌شود. در میدان رزم به سمت فرماندهی گروهان و سپس معاونت گردان انتخاب و در عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس ـ مرحله سوم، یعنی آزادسازی خرمشهرـ شرکت می‌نماید و پس از نبردی مردانه با خصم متجاوز، در تاریخ ۱۳۶۱/۳/۲ به فیض بزرگ شهادت نائل می‌شود. پیکر مطهرش در گلزار شهدای شهر آباده طشک به خاک سپرده‌شده است.                                                               

روحش شاد و نامش جاودان



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :