فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۱ -زندگینامه شهید محمدرضا خازن

فراموش نکنیم که آسایش و آرامشی که امروز نصیب ما شده است، مرهون استقامت و فداکاری سرو قامتانی است که در مقابل ظلم و ستم خم نگشتند و...

سال ۱۳۳۵ در شهرستان نی‌ریز در میان خانواده‌ای متدین، کودکی چشم به جهان گشود که نام زیبای محمدرضا را برای او برگزیدند. با گذر زمان، بازیهای کودکانه را کنار گذاشت و به شوق فراگرفتن علم، کیف بدست گرفته و بسمت مدرسه راهی شد. دوره ابتدایی را سپری و متوسطه را در دبیرستان امام خمینی(ره) نی‌ریز به پایان برد. با اتمام تحصیلات، مدتی به کشاورزی مشغول شد و اوقات فراغت را هم با مطالعه کتاب می‌گذراند. بسیار کم حرف می‌زد و سعی می‌کرد بیش از آنکه حرف بزند،‌ عمل به گفته‌هایش نماید. سال ۱۳۵۴‌، به خدمت سربازی اعزام شد. اواخر دوران سربازی او مصادف با شروع انقلاب اسلامی بود. آن زمان که امام دستور دادند که نیروهای نظامی پادگانها را ترک کنند، از پاسگاه محل خدمت خود به شهرستان سردشت و از آنجا به سمت ارومیه رفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علاوه بر کار روزانه و طاقت فرسا، شبها را به پاسداری از شهر می‌پرداخت. در اوایل سال ۱۳۵۸‌لباس سبز خدمت به انقلاب اسلامی را پوشیده و به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. از ابتدای جنگ، در پشت جبهه به کمک مجروحین شتافت، اما این کار روح بزرگ او را راضی نکرد و به جبهه رفت تا در نبرد و رویارویی با کفار شرکت کند. در عملیات ثامن‌الائمه(ع) شرکت نمود و پس از شکستن حصر آبادان، به نی‌ریز برگشت و در کمیته پزشکی که با همکاری پزشکان متعهد و مسئول، تشکیل شده بود، شرکت کرد و در خدمت روستائیان قرار گرفت. محمد رضا آسمانی بود و زمین نمی‌توانست مأوای او باشد. گمشده‌ای داشت که آرام و قرارش را ربوده بود. برای یافتن آن پس از مدتی همراه با رزمندگان عازم جبهه شد. و در حمله بزرگ فتح المبین، اسلحه به دوش گرفته و با تکیه به الله و ایمان به خدا به دشمن متجاوز یورش برد.

دوستانش نقل می‌کنند: محمد‌رضا با عده‌ای دیگر از همرزمانش، مردانه به مواضع دشمن حمله برده و موفق شدند تپه ۱۱۰ را در جبهه رقابیه ـ‌غرب شوش‌ـ کنار ایستگاه رادارسایت ۵ را به تصرف نیروهای خود درآورند. ظهر روز ۱۳۶۱/۱/۲ بعد از تحمل دو روز گرسنگی و تشنگی، همچون سرور آزادگان امام حسین‌(ع) در حالیکه رمقی برتن نداشت، همراه با بلبلان بهاری غزل شهادت را سرود و در سرای دیگری مأوی گزید. پیکر پاک و مطهر شهید در گلزار شهدای نی‌ریز به خاک سپرده شده است.

روحش شاد و روانش جاودان

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :