فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۲ -زندگینامه شهید ابوالقاسم گلچین


۲۰ /۴/ ۱۳۴۲ یکی از روزهای خوب خداوند بود، در شهرستان نی‌ریز، در میان خانواده‌ای متدین و زحمتکش، فرزندی خوش سیما زندگی در دنیای خاکی را آغاز نمود. با آمدن خود برکت و شادمانی را برای خانواده به همراه آورد. به امید آنکه پیرو بنیانگذار مکتب رهایی‌بخش اسلام باشد و در آینده زندگی به راهی که آن بزگوار رهنمون بود، برود؛ نام اورا ابوالقاسم نهادند. او هم به خواسته پدر توجه کرد و به راستی رهروی صدیق برای رسول مکرم اسلام(ص) شد. خانواده متعهد و انقلابی گلچین، ابوالقاسم را با مبانی انسان‌ساز اسلام آشنا کردند و برای آموختن علوم روز راهی دبستان امیرکبیر شد. دوره ابتدایی را در آن مدرسه به پایان برد و دوره ‌راهنمایی را در مدرسه مسعود بزرگی آغاز و به اتمام رساند. سپس دوره متوسطه را در دبیرستان امام خمینی شروع کرد.

ابوالقاسم انسانی‌ خوش‌رو و شوخ‌طبع بود و با رویی گشاده و خندان با اطرافیان خود مواجه می‌شد. کسی اورا عبوس و چهره درهم کشیده ندیده بود و برای او غریبه و آشنا چندان فرقی نمی‌کرد و با آنها با محبت رفتار می‌نمود. از زمانی که توانست برزانوان خود تکیه کند، راه مسجد را در کنار پدر پیش گرفت و از همان کودکی سجاده کوچکش را به همراه داشت و در انجام نماز و سایر فرائض دینی کوشا و پرتلاش بود. هنوز ستونهای مسجد امام حسین(ع) قامت و تکبیرهای زیبایی ابوالقاسم را به یاد دارند که در مقابل خدا چگونه خالصانه به نماز می ایستاد. با آغاز نجنگ تحمیلی که یکی از امتحانات الهی برای مدعیان مسلمانی در عصر حاضر بود، پیش آمد. ابوالقاسم برای پیوستن به صف جهاد گران، مشتاقانه به سوی بسیج رفت و با ثبت نام در خیل رزمندگان اسلام، ۲۴/۱/۱۳۶۱ برای اولین بار عازم جبهه شد. بعد از آن سه مرحله دیگر در سالهای ۶۲-۶۱ به جبهه اعزام شد. از اعضای ثابت و شجاع گردان همیشه پیروز کمیل بود که در عملیات‌های بیت‌المقدس، پدافند کوشک و خیبر حضوری فعال داشت.

همسنگران شهید می‌گویند: ۴۸ ساعت قبل از شهادت، خطاب به همرزمان خود می‌گوید: راستی سفارشی، کاری با بچه‌ها ـ منظور شهدا بودندـ ندارید؟ آنها هم همگی در پاسخ می‌گویند: رفتی سلام ما را به همه آنها برسان. ۳ /۱۲/ ۱۳۶۲ درمنطقه جفیر، در حالی‌که ابوالقاسم به انتظار رسیدن لحظه موعود بود، بمب‌ها و راکت‌های دشمن، انتظار اورا به پایان می‌برند و شربت شیرین وصل را به کام او می‌ریزند. بعد از بمباران،‌ دوستانش پیکر مطهر اورا به دوش گرفته و در همسایگی دوستان شهید دیگرش چون حمید کیوانی، در گلزار شهدای نی‌ریز به دست خاک می‌سپارند.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :