فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۲ -زندگینامه شهید طهماسب کریم زاده

دستهای پر مهر عشق اورا از کوچه‌های پرصفای نی‌ریز به بیستون جبهه‌ها کشاند و در پی شیرین، عاشقانه، همچو فرهاد تیشه به دست گرفت و در برداشتن موانع راه انقلاب اسلامی کوشید. همو که در ۲ /۳/ ۱۳۳۰ در روستای طشک، از بخش آباده واقع در شهرستان نی‌ریز، قدم در جهان هستی نهاد و نام طهماسب را خانواده برای او گزیدند. دوران کودکی را در زادگاهش سپری کرد و برای کسب دانش به دبستان حکمت در روستای طشک وارد شد. پس از اتمام دوره‌ ابتدایی، برای گذارندن دوره متوسطه به شهرستان مرودشت عزیمت نمود. قبل از پیروزی انقلاب در تظاهرات مردمی علیه رژیم ستم شاهی شرکت می‌کرد و چون کارمند مجتمع گوشت شهرستان مرودشت بود، در رساندن اعلامیه‌ها و نوارهای سخنرانی حضرت امام(ره) به دست کارگران نقش بسزائی ایفا می‌نمود.

با شروع جنگ تحمیلی حضور در جبهه‌ها را برای خود فریضه دانست و در پیروی از امر امام خمینی(ره) و به منظور دفاع از اسلام و وطن، عازم نبرد با دشمن شد. پدر شهید می‌گوید:

زمانی که می‌خواست به جبهه برود، برادرش خطاب به وی گفت: شما در کنار همسرتان بمانید و اجازه بدهید من به جای شما به جبهه بروم. در جواب گفت: من شبی خواب مولایم امام حسین(ع) را دیدم و به ایشان عرض سلام کردم. اما امام جوابم را نداد. نگاهی به من کرد و گفت: یارانم را تنها گذاشتی! و بعد از نظرم ناپدید شد. بخاطر همین مسئله، می‌خواهم خودم به جبهه بروم. سپس عازم شد. در عملیات محرم شرکت کرد و مجروح گردید.

بعد از آنکه بهبودی و سلامتی خود را بدست آورد، سال بعد موفق به حضور در عملیات خیبر شد. یکی از همرزمان وی در حالات طهماسب در این عملیات چنین نقل می‌کند:

در شب عملیات با بچه‌ها خداحافظی کرد و از همه، طلب بخشودگی نمود. مثل اینکه می‌دانست شهید می‌شود. رو به دوستش کرد و گفت: من شهید می‌شوم. شما وصیتنامه مرا به خانواده‌ام برسان. سرانجام وی در عملیات خیبر ـ جبهه طلائیه ـ در تاریخ ۱۲ /۱۲/ ۱۳۶۲ پیکرش آماج تیر و ترکش دشمن قرار گرفت و در کوران آتش و خاک و خون، جسم او در میدان از دیده‌ها نهان گشت و جان را ملائک الهی که به استقبال آمده بودند، به همراه بردند. دوازده سال بعد وقتی که جویندگان نور به دنبال گمشدگان وادی عشق بودند پیکر اورا یافتند و در تاریخ ۱۹ /۳/ ۱۳۷۴ به زادگاهش برگرداندند و در گلزار شهدای روستای طشک به خاک سپردند.

روحش شاد و نامش جاودان



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :