فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۲ -زندگینامه شهید باقر هاشمی

باقر هاشمی از ملکوتیانی بود که در سال ۱۳۴۳، در شهرستان نی‌ریز، بخش آباده طشک، درخانواده‌ای مذهبی و متدین، زندگی دنیای مادی را درک کرد. با فداکاری پدر و مادری مهربان، درس انسانیت را در مکتب ولایت فراگرفت و برای آموختن رموز خلقت و پی‌بردن به علوم عقلی و نقلی، راهی مدرسه شد. دوره ‌ابتدایی را در دبستان هجرت آغاز نمود. از آنجایی که در میان شاگردان مدرسه، فردی منضبط، خوب و زرنگ بود، توانست دبستان را با موفقیت به پایان به برد و برای ادامه تحصیل به مدرسه راهنمایی ابن‌سینا رفت. در مدرسه راهنمایی هم با تلاش و پشتکار درس خواند و با معدل خیلی خوبی توانست مدرک سوم راهنمایی را دریافت نماید. سپس دوره متوسطه را در دبیرستان آیت‌الله طالقانی، تا کلاس سوم دبیرستان درس خواند. اما به دلیل فقر مالی از تحصیل باز ماند و نتوانست دوره دبیرستان خود را به اتمام برساند.

شهید هاشمی فردی مهربان و با همراهان و همسایگان خوش خلق و خوش‌برخورد بود. علاقمندی خود را به اسلام با شرکت در مجامع مذهبی و مراسم دینی بروز می‌داد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سخنرانیها شرکت می‌کرد و با برخورد با افرادکم اطلاع از اسلام، سعی می‌کرد آنها را با مبانی دینی آشنا و راهنمایی کند. ۱۱/۱۱/ ۱۳۶۱ برای اولین بار به جبهه اعزام شد. برای دومین بار هم در تاریخ ۱۱/۱/ ۱۳۶۲ از طریق بسیج به جبهه رفت. در عملیات والفجر ۱ به عنوان آرپی‌جی‌زن به دفاع از میهن اسلامی پرداخت و در منطقه شرهانی، در تاریخ ۲۱/۲/ ۱۳۶۲، جوانمردانه با دشمن جنگید و ترس و رعب را بر دل دشمن مستولی کرد. ناگهان اصابت ترکشی قامتش را بر خاک نشاند و روح بی‌قرارش راه آسمانها را در پیش گرفت. پیکر پاک و مقدس این شهید گرانقدر را در گلزار شهدای روستای طشک به خاک سپردند. یکی از همرزمانش می‌گوید: باقر علاقه زیادی به نگهبانی و گشت زدن در خط مقدم جبهه داشت. همیشه به ما می‌گفت: شما بخوابید و من در سنگر بیدار می‌مانم و نگهبانی می‌دهم.

مادر شهید هاشمی می‌گوید: باقر بار سفر را بسته بود و تصمیم به عزیمت به سوی جبهه داشت. سعی کردم با حرفهای خودم، مانع از رفتن او شوم.

نگاهی مهربان به من کرد و گفت: مادرجان، همان طوری که ابراهیم(ع) اسماعیل را به فرمان خدا به قربانگاه برد. شما هم مرا فدایی در راه خدا به حساب بیاورید و قربانی حسین(ع) و فرزندانش کنید.

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :