فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۴ -زندگینامه شهید سید محمد حسین موسوی

هر کس برای رسیدن به هدفش چیزی و متاعی را می‌دهد. شهید بهترین و عزیزترین متاع خویش، یعنی جانش را در طبق اخلاص می‌گذارد و به‌سوی معبود و معشوق می‌شتابد.
سید محمدحسین موسوی ۱۳۴۷/۵/۲۵ در قریه رودخورِ بخش پشتکوه از توابع شهرستان نی‌ریز، میان خانواده‌ای متدین و مذهبی از سلسله سادات، در یک روز گرم تابستان،‌ وجودش گرمابخش محفل خانواده شد. هفت سال دوران کودکی را با جست‌وخیزهای کودکان و بازی در کوچه‌باغ‌های روستا پشت سر گذاشت. در هفتمین پاییز زندگی کولـه‌بار مداد و دفتر و کتاب را بدوش کشید و برای کسب علم و دانش، راهی دبستان محمدآباد شد. دوره ابتدایی را آغاز کرد و با تلاش فراوان به پایان برد. نبود مدارس راهنمایی و بالاتر در روستا و دوری مسافت مدارس آبادی‌های همسایه، باعث ترک تحصیل وی گردید و به همراه پدر در امور کشاورزی و دام‌پروری مشغول فعالیت شد. سید محمدحسین، علاقه وافری به حضرت امام (ره) ویاران وی داشت و تبعیت از خط آن حضرت را مقدم بر تمام‌کارهای روزمره می‌دانست. در پی اطاعت از فرمان ولی امر خود راهی مراکز آموزش نظامی شد و با فراگرفتن فنون رزم،‌ به همراه نیروهای مردمی راهی جبهه شد. پس از حضور در مناطق نبرد در عملیات والفجر ۸ شرکت کرد و با ایثارگری و رشادت هر چه تمام، به مقابله با دشمن زبون پرداخت و درراه دفاع از وطن، اسلام و قرآن از هیچ‌گونه کوششی دریغ نورزید. یکی از هم‌رزمانش می‌گوید: شب عملیات با سید مقداری حنا تهیه کردیم و به‌رسم دامادها، آن شب حنابندان نمودیم. سپس به حمام رفتیم و برای فردا غسل شهادت انجام دادیم. وقتی یادم می‌آید، می‌بینم چهره محمدحسین در آن شب چقدر نورانی شده بود. آن شب به او گفتم: سید امشب خیلی چهره‌ات نورانی شده، به گمانم پریدنی باشی، دست ما را هم بگیر. گفت: دستگیر اصلی خداست، امیدت به او باشد؛ اما من خواب‌دیده‌ام که همین روزها در جمع شهدا خواهم نشست و به آرزوی خودخواهم رسید تا خدا چه بخواهد.
از همدیگر خداحافظی کردیم و هرکسی به دنبال کار خود رفت، یکی مشغول راز و نیاز شد و دیگری به استراحت پرداخت تا برای نبرد فردا خود را آماده کند. سپیده‌دم همان شب ـ ۱۳۶۴/۱۱/۲۲ ـ سید همان‌گونه که پیش‌بینی کرده بود، بعد از رشادت‌ها و ایثارگری‌های فراوان، مورد اصابت تیر مستقیم دشمن قرار گرفت و قامت رعنایش به خاک افتاد. باهمت گروه‌های امدادی، پیکر مطهرش را به عقبه سپاه منتقل کردند و به روستای زادگاهش رودخور بردند. پس از تشییع باشکوه در گلزار شهدای رودخور در امام‌زاده سید محمد به خاک سپرده شد.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :