فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

انفجار خودرو حامل مواد منفجره

همانگونه که ذکر آن رفت، هدف اصلی از انجام عملیات شب ۲۷/۱۱/۱۳۶۴ استقرار در ضلع شرقی کانال آب، حد فاصل خور‌عبداله و دریاچه نمک بود‌. برای تأمین این هدف باید پل واقع بر روی این کانال تخریب می‌شد‌. رزمندگان عزیز گردان کمیل، حدود ساعت سه بامداد به پل مزبور می‌رسند و به وسیله بیسیم با فرماندهی گردان تماس گرفته و موقعیت خود را اعلام می‌کنند‌. امّا به علت عدم الحاق رزمندگان لشکر محمد رسول‌الله(ص)‌، هدف تأمین‌ نمی‌شود‌‌ و دلاور مردان گردان کمیل، فاصله ۲۰ کیلومتری شهر فاو تا پل مزبور را علی‌رغم موقعیت بسیار نامناسب منطقه طی‌کرده و زیر آتش بسیار شدید دشمن، خود را به پل مزبور می‌رسانند. علی‌رغم عدم الحاق نیروهای لشکر حضرت رسول‌(ص)‌، یک خودروی تویوتا، پر از مهمات برای تخریب به سمت نیروهای کمیل اعزام می‌شود، امّا قبل از رسیدن به پل مورد اصابت موشک آر‌پی‌جی قرار گرفته و منهدم می‌گردد. آقای اصغر ماهوتی در توصیف این واقعه می‌گوید:(۲-MAHOOTI-۶)

یکی از بچه‌های جهرم که مسئول تخریب بود وبه او کاکا علی می‌گفتند‌، وقتی که من ‌خواستم با خودرو حامل مواد تخریب، به سمت جلو بروم، دست مرا گرفت و پیاده کرد‌. ماشین از ما خیلی فاصله نگرفته بود که مورد اصابت گلوله آر‌پی‌جی قرار گرفت و منهدم شد و نتوانست به هدف برسد.

باید اضافه نمائیم که کانال آب،‌ از عمق چندانی برخوردار نبود‌، اما بر اساس عکس هوایی که قبلا" تهیه شده بود‌، رزمندگان فکر می‌کردند که عمق آن زیاد است و نیروهای دشمن قادر به عبور از آن نیستند در حالیکه صبح ۲۷/۱۱/۱۳۶۴ که تعداد پنچ نفر از رزمندگان گردان کمیل به اسارت گرفته شدند‌، از داخل همین کانال به ضلع غربی و سپس به بصره منتقل می‌شوند عزیزان آزاده مذکور می‌گویند: میزان عمق آب کانال تا زانوی ما هم نبود و نیروهای عراقی از همین آب عبور کردند و وارد خاکریز ما شدند.

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :