فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۴ -زندگینامه شهید سید مهدی افسر

یاد پدر، یاد خوبیهاست، راه پدر راه ماندگاری است. تا دنیا باقی است او و راه پررهروش هم باقی است.

معلم شهید سید مهدی افسر در آبان ماه سال ۱۳۲۲ در روستای قطرویه، از توابع شهرستان نی‌ریز در خانه سیدی از سادات آل‌رسول(ص) پا به عرصه هستی نهاد. با گذشت روزها یکی پس از دیگری، آثار تفکر و عشق به اسلام در سیمای کودکانه‌اش متجلی می‌شد. نورانیت چهره، صفای باطن و علاقه به قرآن، مسلمان زیستن فردایش را نوید می‌داد.

تحقق این نوید هنگامی انجام پذیرفت که سید به محیط علم و تحصیل وارد شد. دوره ابتدایی را در روستای قطرویه سپری کرد، سپس وارد دبیرستان احمد نی‌ریز شد و پس از اخذ مدرک پایان دوره متوسطه (دیپلم) در آموزشکده سپاه دانش، در شهرستان شیراز ثبت نام نمود. پس از فراغت از تحصیل، جامه مقدس معلمی پوشید و اندیشه حق‌گرای خویش را برای هدایت نسل آینده به کار گرفت. چون شمعی فروزان در مسیر انسان‌های جوینده راه سوخت و روشنایی بخشید. سید الگوی کامل اخلاق و رفتار بود. همیشه و در همه حال با وضو بود و به برادران مذهبی خود عشق می‌ورزید. آموزگار متعهدی که هر جمله درسش پیام عشق به الله بود و نه تنها کلامش بلکه خانه‌اش نیز از زمزمه‌های قرآن وی و از گفتارهای عارفانه‌اش در جلسات مذهبی، حکایتها داشت.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در مبارزه با فرقه ضاله بهائیت، نقش فعالی داشت. در تظاهرات مردمی و راهپیمائی‌های علیه رژیم شرکت می‌کرد. در زمان حکومت خفقان شاهنشاهی، با گوش دادن به نوارهای حضرت امام(ره) جان و دلش را صفا می‌داد و آگاهی لازم را بدست می‌آورد. در این راستا نوارهای زیادی را تهیه و جمع‌آوری کرده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به عنوان معلمی دلسوز و پیامبرگونه، آموزگار دل‌سوخته قرآن بود که از کلامش درس هدایت می‌بارید. مدیریت او در دبیرستان شهید دکتر بهشتی، سمبل حاکمیت اخلاق اسلامی و حاصل رنج و تلاش مردی است که لحظه‌ای را بدون درس و دانش‌آموز نمی‌گذراند. سید، با گذشتن از همه تعلقات مادی و هجرت به سوی خداوند، ثابت کرد که برای نپرداختن به جهاد، هیچ عذری پذیرفته نیست. از آنجا که سراپا خلوص و معرفت بود، در صحنه کارزار، نماز عشق به الله به جای آورد و از پروردگار مرگ سرخ و دیدار با معبود را طلب کرد. در عملیات والفجر ۸ شرکت نمود و در همین عملیات و در گرما گرم نبرد در تاریخ ۲۷/۱۱/۱۳۶۴ در جبهه فاو به آرزوی خود رسید و بال پرواز گشود و بال در بال فرشتگان انداخت و به سوی آستان مقدس دوست رهسپار شد. پیکر پاک و مطهرش در گلزار شهدای شهرستان نی‌ریز به خاک سپرده شده است.

روحش شاد و راهش پررهرو باد

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :