فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

کلیات عملیات کربلای ۵

این عملیات در منطقه عمومی شلمچه و تنومه، واقع در شرق ‌بصره، سال ۱۳۶۵ انجام شد‌. شروع عملیات نیمه شب ۱۹/۱۰/۱۳۶۵ رأس ساعت ۵/۱ بامداد بود. پس از عملیات کربلای ۴ و عدم موفقیت آن که در منطقه جزایر ام‌الرصاص‌، سهیل‌، قطعه‌، ام‌البابی و بلجانیه انجام شد‌، فرماندهی جنگ تصمیم به انتقال نیروها به شلمچه و انجام عملیات در منطقه شرق بصره گرفت. زمان برای انجام این عملیات بسیار کم بود (فاصله دو عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ پانزده روز بود). منطقه عملیاتی کربلای ۵ یعنی منطقه عمومی شلمچه واقع در غرب خرمشهر و شرق بصره، دارای پیچیده‌ترین استحکامات نظامی بود که نفوذ به آن را فوق العاده مشکل می‌نمود‌. رزمندگان در این عملیات جانفشانیها و از خود گذشتگی‌های فراوانی نشان دادند و بعلت استحکامات پیچیده دشمن‌، شهدای زیادی را هم تقدیم کردند‌. تعداد زیادی از رزمندگان نیز د راین عملیات مجروح شدند‌‌ که ناشی از ‌ بمباران‌های هوایی و شیمیایی دشمن بعثی در منطقه بود‌‌.

برای انجام این عملیات، سه قرارگاه در نظر گرفته شد‌ه بود. قرارگاه کربلا که با ۶ لشکر و دو تیپ مأموریت تصرف‌، پاکسازی و تأمین منطقه ۵ ضلعی و غرب کانال پرورش ماهی را بر عهده داشت‌. قرارگاه دوم قرارگاه قدس بود که مأموریت داشت پس از تصرف و تأمین جای پای اولیه توسط قرارگاه کربلا با تحویل گرفتن خط‌، ابتدا با لشکر ۱۴ امام حسین‌(ع) و لشکر ۸ نجف اشرف به پشت نهر دو‌عیجی پیشروی نمایند و پس از آن لشکر ۲۷ حضرت رسول‌(ص) و لشکر هفت ولی عصر‌(عج) و تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم‌(ع) به سمت کانال زوجی پیشروی کنند. قرارگاه سوم، یعنی قرارگاه نجف‌، مأموریت داشت پس از تصرف و تأمین جای پای اولیه توسط قرارگاه کربلا با تحویل خط در حد فاصله جنوب جاده شلمچه تا جزیره بوارین وارد عمل شده و جناح چپ منطقه را پاکسازی و تأمین نماید‌.

لشکر ۳۳ المهدی‌(عج) در این عملیات جمعی قرارگاه کربلا بود و یکی از مشکل‌ترین قسمتهای عملیات را برعهده داشت‌، مأموریت این لشکر عمل روی جاده پاسگاه بوبیان و عبور از کانال پرورش ماهی و تصرف سر‌پل در غرب کانال بود.

‌ لشکر ۳۳ المهدی‌(عج) مأموریت انجام عملیات بر روی پل بوبیان و پاسگاه بوبیان را بر عهده گرفت‌. در واقع تیپ ۱۸ الغدیر و لشکر ۳۳ علاوه بر تأمین جناح راست عملیات‌، مأموریت تأمین عقبه کلی منطقه عملیاتی را برای عبور یکانها بر عهده داشتند‌.

( از فاو تا شلمچه ، ۱۳۷۳ ، ۱۳۱ )

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

    * هیچ موردی پیدا نشد...

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...