فهرست دانشنامه گردشگری

نوشته‌ها

روستای جزین

دو دروازه دارد شهر گزین

روستای جزین با بیش از هزار نفر جمعیت، در ۵ کیلومتری مرکز بخش آباده‌طشک و ۱۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان واقع‌شده است. این روستا درگذشته یکی از قطب‌های کشاورزی بوده اما مردم به‌تدریج به دلیل خشک‌سالی، زراعت را رها کرده و به باغداری روی آورده‌اند. بیشتر محصول آن‌ها انار است. تعداد زیادی از افراد این روستا نیز به کار دامداری مشغول‌اند. بالغ‌بر ۵۰۰۰ رأس دام در این روستا وجود دارد و دامداران این روستا سهم بسزایی در تولید گوشت قرمز منطقه دارند. مردم این روستا شهید ۲ و چند جانباز را تقدیم کشور عزیزمان ایران اسلامی کرده‌اند. این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه است. یک بیت شعر است که نسل به نسل به ما رسیده می‌گوید:

دو دروازه دارد شهر گزین/ یکی در جلودار یکی در کمین

که این نشان‌دهندهٔ وسعت و بزرگی روستا هست. قدیمی‌ها گفته‌اند این روستا این‌قدر بزرگ بوده که علی‌آباد کمین یک دروازه داشته و جلودار نزدیک تنگ‌حنا هم یک دروازه داشته است. این روستا دارای یک طبیعت بسیار زیبا و دل‌نشین هست ازجمله منطقه‌ای به نام تنگ‌جزین در شمال روستا که نسبت به روستا حدود ۵ یا ۶ درجه اختلاف دما و در تابستان هوایی بسیار خنک و دل‌نشین دارد و در بیشتر ایام مخصوصاً ایام تعطیل میزبان خوبی برای گردشگران است و از نقاط مختلف و حتی خارج از استان هم گردشگرانی به آنجا سر می‌زنند. چنانچه این منطقه جزء مناطق تفریحی و گردشگری قرار داده شود می‌تواند کمک خوبی به اقتصاد روستا باشد.

ازجمله مشکلات کنونی روستا می‌توان به فرسودگی شبکهٔ داخلی و عمر بالای لوله‌های آب، نبود فضای ورزشی، مشکل پست‌بانک، نبود پل زیرگذر یا پل عابر پیاده با توجه به عبور جادهٔ نی‌ریز - ارسنجان از وسط روستا، نبود گاز­کشی، عدم آسفالت معابر و اثرات منفی خشکی دریاچه بختگان نام برد.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع:
  • نویسنده/گردآورنده:
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/1/19

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...