فهرست دانشنامه گردشگری

نوشته‌ها

روستای جهان آباد

جهان‌آباد روستایی از توابع بخش آباده طشک شهرستان نی‌ریز در استان فارس است.

این روستا در دهستان بختگان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال هزار و سیصد و هشتادوپنج، جمعیت آن ۱۳۴۸ نفر (سیصد و بیست‌وسه خانوار) بوده است.

جهان‌آباد در ۹۰ کیلومتری مرکز شهرستان و ۲۰ کیلومتری مرکز بخش آباده ‌طشک قرار دارد و قدمت روستا به حدود ۱۵۰ سال قبل برمی‌گردد.

در مورد وجه‌تسمیه‌ی روستا گفته می‌شود که در آن یک چاه کشاورزی قدیمی و پر آب به نام تلمبه‌ی جهان‌آباد وجود دارد و از قدیم روستا در اطراف این تلمبه توسعه‌یافته و به‌احتمال زیاد نام روستا نیز از آن گرفته‌شده است.

شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و به میزان کمتری دامداری است. در سال‌های گذشته این روستا یکی از قطب‌های کشاورزی شهرستان بود و مردم زراعت‌های زیادی ازجمله گندم، جو و ذرت داشتند ازجمله گفته می‌شود در هر هکتار بیش از ۷ تن گندم و ۱۲ تن ذرت برداشت می‌شده است؛ اما به دلیل خشک‌سالی و ازجمله خشکی دریاچه بختگان، زراعت محدودشده و مردم به سمت محصولات باغی مانند انار و پسته رفته‌اند.

امکانات روستا نسبت به میانگین امکانات دیگر روستاها در حد میانه است. ازنظر فضای آموزشی، جز دبیرستان دخترانه بقیه فضاهای آموزشی وجود دارد. خانه‌ی بهداشت نیز فعال است؛ اما روستا درمانگاه ندارد.

طرح هادی روستا نیز به میزان ۸۵ درصد اجراشده است. ازنظر امکانات ورزشی یک سالن چندمنظوره به همت اهالی در حال ساخت است که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مشکل عمده روستا خشک‌سالی، بیکاری، نبود شبکه گاز و فرسودگی شبکه لوله‌کشی آب شرب است.

مردم روستا ۳ شهید و ۲۰ جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: هفته‌نامه عصر نی‌ریز، شماره ۴۷۱،‌ ۱۳۹۱/۷/۹
  • نویسنده/گردآورنده:
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/5/27

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...