فهرست دانشنامه گردشگری

نوشته‌ها

روستای دهمورد

 دهمورد دارای پیشینه تاریخی زیادی است. در منابع جغرافیایی دورههای سوم تا هشتم هجری قمری، از آن به عنوان «آس» و در برخی موارد  «بودنجان» و نیز «دیهمورد» یاد شده است.

ازجمله آثار دورههای قبل از اسلام در این منطقه بناهای معروف به «چهار طاقی» می‌باشد که هنوز یکی از آنها در روستای دهمورد و در مجاورت مدفن امامزاده یوسف (ع) موجود است.

در کتب تاریخی ازجمله ابنبلخی، اصطخری، قزوینی و ...  به نام اشاره شده است. ازجمله حمداله مستوفی مینویسد: سه راه چاهک بزرگ به اصطخر در ساحل شمالی قسمتی از دریاچه بختگان که دریاچه سفویه یا چوپانان نام داشت دو شهر بود که در قرون وسطی اهمیت بسیاری داشتند. ولی امروز اثری از آن در نقشهها نیست. یکی از این دو در شش فرسخی یا هشت فرسخی چاهک بزرگ بوده و بدنجان نام داشت که قریه آس نیز خوانده میشد. حمداله مستوفی آن را به فارسی «دیهمورد» ضبط کرده و در روستای آن گندم و مورد فراوان به عمل میآید.

جمعیت این روستا بر اساس آخرین سرشماری ۲۶۳۰ نفر اعلام شده که ساکن روستا میباشند. اما لازم به ذکر است که این روستا جمعیتی بالغ بر ۴ هزار نفر دارد اما به دلیل مهاجرت غیرمتعارف اهالی، جمعیت آن تقلیل پیدا کرده  است.

شغل اکثر مردم این دیار کشاورزی و دامپروری است و به زبان فارسی اصیل گفتگو میکنند.

دهمورد روستایی بزرگ و با جاذبههای طبیعی و توریستی زیادی میباشد. ازجمله این جاذبهها میتوان به منطقهٔ طبیعی و زیبای بناب، کوچه باغهای زیبا و بکر، مناطق تفریحی حَشَنه و بیدرس اشاره کرد که چشمانداز زیبایی به این روستا بخشیدهاند.

اماکن تاریخی روستا که بیانگر قدمت آن میباشند عبارتند از: بقعه متبرکه امامزاده یوسف (ع)، فضای تاریخی مسجد زینبیه که در نوبت ثبت در آثار ملی میباشد، ۱۱ آسیاب آبی و بنای چهارطاقی که همگی به ثبت آثار ملی رسیدهاند، و انبوه سنگ قبرهای مکشوفه در این منطقه که قدمت برخی به ۱۵۰۰ سال  اشاره کرد.

در روستای دهمورد امکانات چندی جهت رفاه حال مردم  وجود دارد ازجمله: درمانگاه، داروخانه، مخابرات، مدارس دخترانه (در تمامی مقاطع) و پسرانه (تا مقطع راهنمایی)، پستبانک، شورای حل اختلاف، حوزه بسیج خواهران و پایگاه مقاومت بسیج برادران، و دهیاری.

اما در مقابل مردم این منطقه از کمبودهای زیادی رنج میبرند ازجمله: بیکاری، نبود فضای ورزشی جوانان، عدم وجود شعبه بانک و دستگاههای خودپرداز، نبود پزشک دائم، نبود دبیرستان پسرانه، کمبود آب شرب، عدم وجود خانه عالم، کمبود اعتبارات جهت توسعهٔ فضای گردشگری روستا، و عدم اجرای طرح هادی روستا و آسفالت و جدولکشی معابر و خیابانها.

لازم به ذکر است روستای دهمورد در ۸ سال دفاع مقدس ۳ شهید، ۳  آزاده و بیش از ۱۵ جانباز را تقدیم کشور نموده است.

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع:
  • نویسنده/گردآورنده: تحقیق و نگارش: مصطفی بیات به سفارش دانشنامه نی‌ریز
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/5/27

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...