فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

مکتوبات(اثرسید قطب الدین محمد حسینی نیریزی)

 مکتوبات: این اثر شامل نامه ‏ها و پاسخ هایى است که در جواب سؤال برخى نگاشته است. در ضمن، نامه ‏هایى نیز در موضوعات عادى و معمولى از او موجود است. مهمترین این مکتوبات رساله عرفانى است که در سال ۱۱۷۰ ه . ق. خطاب به محمدهاشم شیرازى نوشته است. او در این رساله از رابطه جزو و کلّ و پیوستگى آنها سخن به میان آورده و گفته است: «همچنان که جزو بدون کل وجود ندارد، کلّ هم بدون جزو ظهور نمى‏ دارد». او انسان کامل را مصدر ایجاد و مبدأ کل کاینات و نیز خاتم و مرجع تمامى موجودات خوانده است .
    قطب الدین در این رساله، به وضعیت نامناسب معیشتى خود اشاره کرده و محمدهاشم را مأمور به اخذ وجوهات شرعى (خمس) فرموده است .
    از این رساله، چند نسخه موجود است: نسخه ‏اى به شماره ۳ / ۴۸۸۹ در کتابخانه مجلس شورا ؛ نسخه‏ اى به شماره ۳ / ۶ در کتابخانه مرحوم دکتر خاورى .
    نامه دیگر او خطاب به حاجى محمد حسین نفر است. از این نامه یک نسخه در کتابخانه آستان قدس رضوى به شماره ۹۳۱ موجود است ، میکروفیلمى نیز از آن به شماره ۲۲۴۶ در کتابخانه مرکزى تهیه شده است . متن این نامه به گونه‏ اى است که به نظر مى‏ رسد شخصى ـ به احتمال محمدهاشم ـ از قول قطب ‏الدین آن را نوشته، علاوه بر آنکه مطالبى نیز در تعریف و تمجید قطب ‏الدین آورده است.
     نامه ‏اى نیز خطاب به محمد نصیر «نصیرا قزوینى» به او نسبت داده ‏اند. از این نامه نسخه‏ اى به شماره ۷ / ۴۳۸۷ در کتابخانه مرکزى  و نسخه‏ اى دیگر به شماره ۲ / ۶۶۲ در کتابخانه مدرسه غرب همدان  موجود است.
    در فهرست نسخه‏ هاى خطى کتابخانه مجلس شوراى اسلامى، نامه‏اى دیگر خطاب به شیخ‏ الاسلام محمد شفیع به او نسبت داده ‏اند . مُسودّه‏ اى نیز منسوب به او به شماره ۴ / ۶ در کتابخانه مرحوم دکتر خاورى موجود است .

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: کتاب تاریخ و فرهنگ نیریز
  • نویسنده/گردآورنده: محمد جواد شمس نیریزی
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1392/2/25

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...