فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

شرح احوال سید یوسف حسینى نیریزى

سید یوسف حسینی نی‌ریزی، فرزند سید نورالدین حسینی، از ساداتِ خاندانِ سید جلال‌الدین عبدالله و از نوادگانِ سید قطب‌الدین محمد نی‌ریزی که در سده سیزده و اوایل سده چهارده هجری قمری می‌زیسته است. او از خوشنویسان و دانشمندانِ عصر خود و برادرِ کوچک‌تر میر شهاب‌الدین نی‌ریزی بود.

سید یوسف در نی‌ریز در خانواده‌ای اهل علم و هنر و عرفان دیده به جهان گشود و پس از کسب تحصیلات مقدماتی، برای تکمیل اندوخته‌های خود رهسپار شیراز شد و در مدرسه حکیم به فراگیری علوم دینی پرداخت. او سپس راهی تهران شد و سال‌ها در آنجا سکونت گزید و ظاهراً در همان‌جا تأهل اختیار کرد. برخی از نوادگان او در تهران سکونت دارند.

سید یوسف پس از وفات، در قبرستان خاک فرج قم جنب برادرش میر شهاب‌الدین به خاک سپرده شد. تاریخ وفات او را نیمه اوّلِ سده چهاردهم هجری قمری گفته‌اند.

کتابت شجره‌نامه سید قطب‌الدین نیریزی از او باقی‌مانده، البته آثار دیگری نیز داشته است که متأسفانه به آن‌ها دسترسی پیدا نکردم. این شجره‌نامه را در سال ۱۳۰۱ ه. ق. در مدرسه حکیم شیراز کتابت کرده است.

پایان: «حرّره العبد الاقل اضعف  الساداه احقر  الطلاب ابن نورالدین الحسینی یوسف النیریزی فی مدرسه الحکیم فی شیراز  ... شهر شوال المکرم ۱۳۰۱».



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: تاریخ و فرهنگ نیریز
  • نویسنده/گردآورنده: محمد جواد شمس نیریزی
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1392/2/30

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...