فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

دکتر حسین آزاد

 زندگینامه دکتر حسین آزاد

حسین آزاد، متولد اسفند ۱۳۱۶، نی ریز فارس
 - اخذ مدرک دیپلم کشاورزى در مهرماه ۱۳۳۵ از دانشسراى کشاورزى شیراز
 - اخذ مدرک دیپلم آزاد علمی در سال ۱۳۳۸
 - اخذ مدرک لیسانس روانشناسى از دانشگاه تهران ۱۳۴۸
 - اخذ مدرک فوق لیسانس روانشناسى از دانشگاه تهران ۱۳۵۲
 - اخذ مدرک دکتراى روانشناسى بالینى کودک از دانشگاه USIU  در سال ۱۹۸۱
 - تألیف ده ها مقاله علمى و حضور توأم با ارائه مقاله در کنفرانس های علمی متعدد
 
برخی از آثار تألیفی دکتر حسین آزاد:
- آسیب شناسی روانی ۱ (۲ جلد)
- آسیب شناسی روانی۲ (۲ جلد)
- روانشناسی مرضی کودک (۲ جلد)
- روانشناسی عمومی (انگلیسی)
- روانشناسی بالینی (انگلیسی)
- واژه نامه روانشناسی و علوم تربیتی
- مباح جدید در آسیب شناسی روانی
- چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم
- آسیب شناسی روانی (انگلیسی ، ۲ جلد)
- مقالات سمینار استرس و بیماری های روانی
- روانشناسی بالینی کودک
- روانشناسی سلامت
 
دکترحسین آزاد، متولد ۱۳۱۶ نی ریز استان فارس، در خانواده ای سرشناس رشد یافت. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش با موفقیت طی کرد و در ایام تحصیل، همواره دانش آموزی ممتاز و مورد توجه معلمان و دبیران بود. پس از آن در دانشسرای کشاورزی شیراز تحصیلات خود را تداوم  بخشید و در مهر ۱۳۳۵ به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در منطقه «لارستان» استان فارس به تدریس و مدیریت مدرسه مشغول شد. سپس به تهران منتقل شد و به عنوان دبیر در دبیرستان های تهران به تدریس پرداخت.
یکی از کتاب هایی که در دانشسرا مطالعه کرد، مربوط به روانشناسی از دکتر علی اکبر سیاسی بود و از اینکه از این طریق انسان می تواند شناختی از خودش و دیگران کسب کند و رفتارش را بر این اساس تغییر دهد، چنان شوق و رغبتی در وی به وجود آمد که با تلاش فراوان کوشید تا به تحصیل علم روانشناسی بپردازد. بدین ترتیب موفق شد مدرک تحصیلی کارشناسی روانشناسی را از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران کسب کند. 
او در دانشگاه تهران از محضر استادانی چون دکتر غلامحسین صدیقی، دکترعلی اکبر سیاسی، دکتر یحیی مهدوی، دکترمهدی، دکتر رضا آراسته، دکتر محمود منصور، دکترمحمد خوانساری، دکتر محمود صناعی و دکتر سعید شاملو کسب فیض کرد. به عقیدۀ وی «آنان همگی، در رفتار، گفتار و دانش و منش در نهایت انسانیت و کمال بودند.
او پس از دریافت درجۀ کارشناسی روانشناسی، در دورۀ کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران پذیرفته شد. جالب توجه است که پس از چندین سال وقفه این کنکور برگزار شد و از ۵ نفر پذیرفته شدگان، پس از چهار سال تلاش، تنها وی موفق شد که فارغ التحصیل شود. دیگران یا به دلیل مشروط شدن اخراج شدند یا به دلیل امتحان جامع که در آن زمان برای فوق لیسانس ها معمول بود مردود  شدند و یا از تحمل و توان بار زیادی که به لحاظ علمی و پژوهشی توسط استادان تعیین می شد برنیامدند. وی در همین سال ها پژوهش و تفحص در رشتۀ تحصیلی اش را آغاز کرد. او رسالۀ خود را در مورد «نارساخوانی و نارسانویسی» به پایان رساند. در این پایان نامه سعی شد تا یکی از معضلات برخی دانش آموزان دورۀ ابتدایی بررسی شده و معلوم گردد که چرا بعضی از آن ها جای حروف را در کلمات عوض می کنند. مطالعه جالبی که او انجام داد بعدها هم مورد توجه محققان دیگر قرار گرفته و به عنوان یک منبع مهم به آن استناد می شود. وی همزمان با تحصیل، به تدریس دروس روانشناسی  با عنوان (استاد پروازی) دو روز در هفته در دانشگاه جندی شاپور اهواز (شهید چمران فعلی) همت گماشت و در موسسۀ تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم به عنوان محقق به کار مشغول شد. در همین حال در دانشکده تربیت بدنی نیز به تدریس اشتغال ورزید و پس از آن به عنوان عضو هیئت علمی رسمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی به آن دانشکده منتقل گردید. یکی از تحقیقات وی تفاوت های دانشجویان مشروطی و غیر مشروطی بوده است و نتیجه می گیرد که متأهلین که در دوره های شبانه مشغول به تحصیل بوده و در ساعات روزانه مشغول کارند کارآمدی تحصیلی کمتری دارند. 
او تحصیل در مقطع دکترای روانشناسی بالینی کودک را در دانشگاه USIU آمریکا سپری می کند. تز او در مورد ویژگی ها و خصوصیات چپ دست ها بوده است. او به این نتیجه می رسد که چپ دست ها بیشتر از راست دست ها به کارهای هنری و ابداعی از جمله موسیقی رغبت نشان می دهند و استعداد و آفرینندگی بیشتری دارند. وی در رابطه با انجام تحقیق در ایران با مشکلاتی روبرو بوده و می گوید که در ایران، به سختی به پرسشنامه ها پاسخ می دهند ولی در ممالک دیگر می توان با سهولت به تحقیق و پژوهش پرداخت زیرا افراد با رغبت به مصاحبه ها یا پرسشنامه ها پاسخ می دهند و انتخاب نمونه های تحقیق نیز آسان تر است. وی به یاد دارد که در دوران تحصیل و در کلاس درس در آمریکا، دو تن از روان شناسان معروف و مشهور وقت، به نام های «کارل راجرز» و «ویکتور فرانکل» که به رویکرد انسان گرایی و اصالت وجودی معتقد بوده و برآن تأکید می ورزند بحث های جالبی با یکدیگر داشتند و هر یک از آن ها با حساسیت تمام از تئوری خود دفاع می کرد ولی این بحث ها و تبادل نظرها هیچ خدشه ای به دوستی و همکاری آنان وارد نمی ساخت. متأسفانه چنین بحث های جالب و آموزنده ای در بین استادان ایرانی رایج نیست تا دانشجویان با نقاط ضعف و قوت دیدگاه ها و رویکردهای مختلف آنان آشنا شوند. بعد از بازگشت به ایران، او که بورسیۀ دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی بود، با تغییر و تحول و ادغام  دانشکده ها و با تشکیل مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و بعداً با نام دانشگاه علامه طباطبائی در دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی مشغول به کار می شود و بیش از پانزده سال مدیریت گروه روانشناسی را عهده دار بوده است. مدتی هم معاون دانشکده و عضو کمیتۀ برنامه ریزی روانشناسی ستاد انقلاب فرهنگی که بعدها به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییرنام یافت بوده است. در سازمان سنجش نیز مدتی مسئول روان سنجی سوالات آزمون بوده و بسیاری از مسئولیت های دیگر را عهده دار بوده است.
او در آثار و پژوهش های خود نشان می دهد که مشکلات روانی چه تأثیری بر بیماری های بدنی از جمله زخم معده، سردرد های میگرنی، سرطان و سکته مغزی دارند. او در یکی از تحقیقاتش نیز می کوشد این موضوع را توضیح دهد که  از طریق آرامش عضلانی ( Relaxation ) و کاهش اضطراب می توان بر بیماری های بدنی چیره شد. او همچنین معتقد است که بیشترین ناراحتی های روانی ناشی از مسائل اجتماعی است. مثلاً رانندگی نامناسب، عدم رعایت عدالت و حقوق دیگران به ویژه موجبات بیشترین اضطراب و استرس افراد را فراهم می سازد. او معتقد است که روانشناسی و استفاده از مشاوره می تواند بسیاری از مشکلات مراجعان را رفع نماید، به ویژه مشکلاتی که افراد در ذهن خود دارند و از «کاه»، «کوه» می سازند با مشاوره و صحبت با روانشناس، افراد می توانند در حد زیاد بر این مشکلات فائق آیند. به نظر وی بسیاری از مشکلات روانی، کشمکش های خانوادگی و مسائل جوانی و نوجوانی از طریق روان درمانگری قابل رفع هستند. مگر اینکه فرد دچار اسکیزوفرنی (بیماری روانی شدید) باشد. از دید او بسیاری از مشاجرات و نارضایتی ها به دلیل این است که گفت و گوی صحیح انجام نمی شود. در حالی که یک راه کاستن از اضطراب و فشار روانی این است که افراد با یکدیگر گفت و گو کنند نه مشاجره. «باورم این است: هیچ مشکلی نیست که قابل حل نباشد. ما چون با یکدیگر گفت وگو نمی کنیم، تصور می کنیم که هر چه ما می گوییم صحیح است و دیگران اشتباه می کنند.  به همین سبب است که در روانشناسی، گفت و گو یا پالایش روانی یک اصل اساسی و بسیار ضروری در درمان است.» او که مدتی در کلینیک مجلۀ راه زندگی و سایر موقعیت های بالینی به امر روان درمانگری و مشاوره اشتغال داشته می گوید: «بیشترین شکایت های مراجعان در مورد اعتیاد، مشکلات زناشویی، مسائل دوره جوانی و نوجوانی و اضطراب و استرس ناشی از آن ها است». با این حال او معالجه بیماری های روانی را با یک بار مراجعه دشوار می داند و اینکه تصور شود، فرد می تواند با یک بار مراجعه بهبود پیدا کند تصور صحیحی نیست. به نظر ایشان «بسیاری از مراجعان انتظار دارند که روانشناس دارو تجویز کند، در حالی که کار روانشناس تجویز دارو نیست و اجازه این کار را هم ندارد. اگر چه روانشناس، در مورد علاج بیماری های روانی خاصی مانند افسردگی نیاز به دارو را قطعی و ضروری می داند، ولی تجویز دارو را جزو وظایف روانپزشک نام می برد. در کشورهای دیگر، درمان بیماری های روانی شدید به صورت تیمی انجام می شود. ابتدا یک پزشک، بیمار را از نظر وضعیت جسمی معاینه می کند، روانشناس در گام بعدی به تشخیص نوع بیماری و اختلال می پردازد و در نهایت روانپزشک، داروی مورد نیاز را تجویز می کند. متأسفانه این نوع فعالیت تیمی در مداوای بیماری های روانی در کشور ما کمتر وجود دارد و شاید به همین دلیل است که مراجعه افراد به هر یک از این متخصصان به تنهایی از کارایی لازم برخوردار نیست. 
وی استاد پایه ۲۷ دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای علوم و تحقیقات و کرج است و دروس آسیب های روانی - اجتماعی، روانشناسی مرضی کودک، روانشناسی شخصیت، آسیب شناسی روانی و متون تخصصی روانشناسی به زبان انگلیسی را در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد. از میان تئوری های روانشناسی، او به تئوری های انسان گرایی و اصالت وجودی، علاقه و اعتقادی عمیق دارد. زیرا در این نوع تئوری ها بر احترام گذاشتن و توجه کردن به مراجعان و همنوعان و پذیرش  بی چون و چرای آنان تأکیدی خاص می شود. درعین حال معتقد است که این علاقه، موجب این نیست که سایر تئوری ها  مردود شمرده شوند. برای مثال به یافته های روانکاوی زیگموند فروید، پدر روانکاوی اشاره کرده، می گوید: «کسی نمی تواند منکر خدمات فروید در روانشناسی شود و بگوید تئوری های وی کاربردی ندارند، زیرا نظریه های فروید جایگاه والایی در روانشناسی و تشخیص مشکلات و معضلات روانی داشته و دارند. به باور او، زیبایی های زندگی بیش از زشتی های آن است و از این نظر خودش همواره  نیمه پر لیوان را می بیند». وی معتقد است که پیشرفت و موفقیت، بدون زحمت و دردسر فراهم نمی شود و به همین دلیل باید تلاش کرد و کارها را نیمه کاره رها نکرد. این وجه سخت کوشی و تلاش در فعالیت های علمی و تحقیقی وی نمایان است. پژوهش های متعدد، چندین کتاب در مورد آسیب شناسی روانی و روانشناسی مرضی کودک به زبان های فارسی و انگلیسی، سخنرانی ها و مصاحبه های فراوان، نشان از همت و سخت کوشی وی دارد. او همچون بسیاری از نخبگان ایرانی، آرمان های بزرگی نیز در ذهن می پروراند و اظهار می دارد: «من به عنوان یک عضو کوچک جامعه، آرزو دارم که آنچه می دانم و می توانم دراختیار دانشجویانم، کشورم، مردم و همنوعانم  قرار دهم  و از هیچ خدمتی دریغ نورزم.» تألیف ده ها کتاب و مقاله علمی، پژوهش های بسیار و حضور و سخنرانی در کنفرانس های علمی متعدد، و مصاحبه های مختلف رادیویی، تلویزیونی و مطبوعاتی در کارنامه درخشان ایشان به ثبت رسیده است.
جوایز و عناوین
۱-  تقدیرنامه             ۱۳۶۴        دانشگاه علامه طباطبائی
۲-  تقدیرنامه             ۱۳۶۹        دانشگاه علامه طباطبائی
۳-  تقدیرنامه             ۱۳۷۰        دانشگاه علامه طباطبائی
۴-  تقدیرنامه             ۱۳۷۴        دانشگاه علامه طباطبائی
۵-  تقدیرنامه             ۱۳۷۵        دانشگاه علامه طباطبائی
۶-  تقدیرنامه             ۱۳۷۶        دانشگاه علامه طباطبائی
۷-  تقدیرنامه             ۱۳۷۷        دانشگاه علامه طباطبائی
۸- تقدیرنامه             ۱۳۸۱        دانشگاه علامه طباطبائی       محقق نمونه
۹- تقدیرنامه             ۱۳۸۲        دانشگاه علامه طباطبائی       محقق نمونه
۱۰- تقدیرنامه             ۱۳۸۳       دانشگاه علامه طباطبائی       مترجم نمونه
فعالیت های اجرایی
فعالیت های اجرائی در دانشگاه علامه طباطبائی
۱- رئیس بخش روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، از۹/۱۰/۱۳۶۰ تا ۲۰/۶/۱۳۶۲
۲- مدیرگروه آموزشی روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، از  ۲۰/۶/۱۳۶۲  تا  ۹/۴/۱۳۷۹
۳- مدیر گروه آموزشی روانشناسی، شبانه، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، از  ۱۸/۷/۱۳۷۷  تا  ۱۹/۴/۱۳۷۹
۴- سرپرست گروه آموزشی زیست شناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، از  ۲/۲/۱۳۷۰  تا ۱۴/۸/۱۳۷۰
۵- معاون آموزشی دانشکدۀ، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، از  ۲۴/۱/۱۳۶۲  تا ۱۷/۱۲/۱۳۶۲
۶- عضو شورای ترفیعات و انتصابات دانشگاه، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، از  ۱۰/۱۲/۱۳۶۱  تا ۱۷/۱۲/۱۳۶۲
۷- دبیر اولین سمینار استرس و بیماری های روانی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، اردیبهشت ۱۳۷۰
۸- عضو شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، از  ۴/۹/۱۳۶۹  تا ۱۲/۱۰/۱۳۷۰
۹- عضو شورای پژوهشی دانشگاه، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، از  ۱/۷/۱۳۷۰  تا ۲۶/۱۰/۱۳۷۷
۱۰- عضو هیئت نظارت بر حسن اجرای طرح های ملی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ۱۳۷۷
۱۱- دبیر دومین سمینار استرس و بیماری های روانی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، اردیبهشت ۱۳۷۹
 
فعالیت های اجرائی در سایر دانشگاه ها مراکزعلمی
مسئول هسته آموزشی روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه تهران، از ۱۴/۱/۱۳۶۱ تا ۱۲/۸/۱۳۶۱
عضو کمیته تحقیق، موسسۀ روانشناسی، دانشگاه تهران، از ۲۰/۸/۱۳۶۱ تا ۸/۹/۱۳۶۲
مسئول روان سنجی سوالات کنکور،  اداره کل گزینش دانشجویان ،  وزارت علوم ،  از ۲۰/۷/۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲/۱۰/۱۹
هماهنگ کننده گروه روانسنجی سوالات کنکور، اداره کل گزینش دانشجو، وزارت علوم، از ۱۹/۱۰/۱۳۶۲ تا ۱۰/۲/۱۳۶۵
عضو کمیته برنامه ریزی روانشناسی، ستاد انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، از ۹/۸/۱۳۶۱ تا ۲۸/۸/۱۳۶۲
عضو کمیته برنامه ریزی روانشناسی، شورای عالی برنامه ریزی، وزارت علوم، ۲۷/۷/۱۳۶۴ تا کنون
عضو کمیته بررسی مسائل روانی- اجتماعی جوانان و نوجوانان، مرکز بررسی مسائل روانی - اجتماعی کشور، نخست وزیری، از ۱۳/۳/۱۳۶۳ تا ۱۲/۱۱/۱۳۶۶
مأموریت به شیراز به منظور بررسی مسائل جوانان، نوجوانان و دانشجویان، شورای عالی برنامه ریزی، وزارت علوم، ۸/۵/۱۳۶۴
مأموریت به اهواز به منظور بررسی مسائل جوانان، نوجوانان و دانشجویان، شورای عالی برنامه ریزی، وزارت علوم، ۱۲/۱۱/۱۳۷۱
 مأموریت به اصفهان به منظور بررسی مسائل جوانان، نوجوانان و دانشجویان، شورای عالی برنامه ریزی، وزارت علوم، ۷/۲/۱۳۷۰
 نماینده تام الاختیار حوزه های توزیع کارت کنکور، سازمان سنجش و آموزش کشور، وزارت علوم، ۲۴/۳/۱۳۶۶
 همکاری با گروه عمومی پژوهش، شورای عالی هماهنگی فنی و حرفه ای کشور، ۲۹/۱۰/۱۳۶۱
 
منابع:
وب سایت شخصی دکتر حسین آزاد - http://hossainazad.ir


کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: هفته نامه عصر نی ریز / شماره 189 / 22 بهمن 1385 /// وب سایت شخصی دکتر حسین آزاد - http://hossainazad.ir
  • نویسنده/گردآورنده:
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1392/10/4

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...