فهرست دانشنامه مشاهیر

نوشته‌ها

سیدابراهیم

از دیگر دلاورانی که در عصر ناصرالدین شاه قاجار در این شهر می‌زیست می‌توان از مرحوم پهلوان سیدابراهیم نام برد. ایشان ناطقی توانا، زاهدی پارسا و شب زنده‌دار، دلاوری با بازوانی قوی و فولادین و قامتی بلند و کشیده و سینه‌ای ستبر داشت که همچون خورشید بر تارک این دیار می‌درخشید و همواره خواب را از چشم حرامیان می‌ربوده و در دفاع از حقوق مظلومان و محرومان جامعه از هیچ کوششی دریغ ‌نمی‌کرد. او بیست و یک بار به تنهایی با مرکب خویش از میان تعداد زیادی دزد و راهزن با شجاعت هر چه تمام‌تر به تهران عزیمت نمود و ندای مظلومیت محرومان جامعه را به گوش پادشاه وقت رساند. هنگامی که آوازه‌ی شجاعت و دلاوری‌‌‌‌‌اَش را درباریان قاجار شنیدند در یکی از سفرها از پهلوان سید ابراهیم تقاضا نمودند که در حضور ناصرالدین قاجار و جمع زیادی از بزرگان در میدان ارگ تهران با پهلوان بزرگ پایتخت حاج نائب رضا قلی که در آن زمان صاحب بازوبند پهلوانی پایتخت بود کشتی بگیرد. پهلوان بی‌نام و نشان با شجاعت هر چه تمام تر پنجه در پنجه‌ی حریف ‌انداخت مبارزه‌ی جانانه‌ی خویش را شروع کرد. در همان ابتدای کار، پهلوان حاجی نایب رضاقلی به سوی سیدابراهیم حمله‌ور شد اما نتوانست کاری از پیش ببرد، هر فنی که پهلوان به کار می‌برد سید بدلش را به او می‌زد. عرق پهلوان درآمده بود. صدای جمعیت بلند شده و همه‌ی نگاه‌ها به پهلوان سیدابراهیم خیره شد.

او کیست؟ چقدر گستاخانه با پهلوان پایتخت کشتی می‌گرفت! پهلوان حاج نایب با احتیاط کشتی می‌گرفت. نگاهش پر از خشم بود اما نمی‌توانست کاری از پیش ببرد. 

نفسش به شماره افتاده بود و کار برایش لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شد، پس از کش و قوس‌های فراوان به منظور جلوگیری از شکست احتمالی پهلوان پایتخت، این مبارزه با وساطت مادر ناصرالدین شاه به پایان ‌پذیرفت و هر دو پهلوان مورد تفقد دربار قرار گرفتند و هدایای فراوانی به پهلوان سید ابراهیم تقدیم شد. به دستور پادشاه قاجار تسهیلاتی نیز برای بازگشت سید به دیار خویش فراهم ‌گردید، به طوری که وی را تا شهر قم با اسکرت سلطنتی مشایعت نمودند.

"این مقاله برگرفته از کتاب "تاریخ پهلوانی، ورزش زورخانه ای فارس" نوشته‌ی سید فخرالدین اژدری خواه است که مطابق نامه مورخ ۱۳۹۳/۶/۲ ه‍. ش با اجازه رسمی انتشارات تحسین در دانشنامه شهرستان نیریز بازنشر می‌شود".



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: هفته نامه عصر نی ریز، شماره های ۴۲۸ تاریخ ۲۹/۸/۱۳۹۰، ۴۳۳ تاریخ ۴/۱۰/۱۳۹۰، ۴۳۴ تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۹۰، ۴۳۶ تاریخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۰، و ۴۳۷ تاریخ ۲/۱۱/۱۳۹۰
  • نویسنده/گردآورنده: سید فخرالدین اژدری خواه، انتشارات تحسین
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/9/10

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...