نوشته‌ها

ایلات و عشایر شهرستان نی‌‌ریز

در شهرستان نی‌ریز تیره‌های مختلفی از عشایر و طایفه‌ها زیست می‌کنند و در بخش‌های مختلفی سکونت دارند. در برخی موارد به دلیل ازدواج‌های صورت گرفته، افراد طایفه‌ها پراکنده شده‌اند. در زیر به مهم‌ترین ایلات، عشایر و طوایف نی‌ریز پرداخته می‌شود.

عرب مزیدی و تیره‌ی کله خوشی

در دهستان هرگان بخش مرکزی نی‌ریز و در ۲۰ کیلومتری شهر نی‌ریز ساکن هستند و به کار زراعت و دامپروری مشغول می‌باشند و زبان آن‌ها عربی مخلوط با فارسی است.

ایل عرب خمسه

شامل تیره‌های لبومحمدی، یاراحمدی، اشرف، موسوی، عابدی، ملک حسینی، علیخانی، همه از ایل عرب شیبانی و عرب جباری می‌باشند. شغل آن‌ها زراعت و دامپروری است. طایفه‌ی عزیزی هم جزو این ایل هستند که در روستاهای رودخور، ریزاب، چاه سرخ و تل مهتابی ساکن می‌باشند.

شاهسون‌ها

در روستاهای حاجی‌آباد در جنوب باختری در بخش مرکزی نی‌ریز زندگی می‌کنند و شغل آن‌ها کشاورزی و دامپروری است و به زبان ترکی مخلوط با فارسی سخن می‌گویند. عده‌ای از آن‌ها در جفعرآباد سکونت دارند.

قرایی

در دهستان حنا شهرستان نی‌ریز سکونت دارند. شغل آن‌ها زراعت و دامپروری بوده و زبان آن‌ها ترکی مخلوط با فارسی است. گویا از ایل بزرگ قشقایی می‌باشند.

قره‌چاهی- به ابری - بقری

در روستاهای به هویه، چاهک، سعدویه و بختیاری در بخش پشتکوه شهرستان نی‌ریز و خاتم شهر استان یزد زندگی می‌کنند. شغل آن‌ها کشاورزی و دامپروری است.

لشنی

در بخش آباده نی‌ریز در روستاها و دهستان‌های آباده- خواجه جمالی- کوشک- جهان‌آباد و ... سکونت دارند. محل قشلاق بعضی از آن‌ها در جزیره‌ی علی یوسف واقع در دریاچه‌ی نی‌ریز بوده است. دریاچه‌ی نی‌ریز از دو دریاچه تشکیل شده است: الف- دریاچه‌ی پیچکان که به دریاچه‌ی بختگان معروف است و ب- دریاچه‌ی طشک.

لشنی را از قوم  لر زندیه طایفه‌ی کریمخان زند مؤسس سلسله‌ی زندیه می‌دانند.

چهارراهی (چاراهی)

در شهر آباده ‌طشک و بعضی از روستاهای این بخش زندگی می‌کنند و شغل آن‌ها زراعت و دامداری و باغداری است. تیره‌ی قلتاشی هم جزء چهار راهی‌ها هستند.

تاتی‌ها

از زمان‌های خیلی دور در محله‌ی شادخانه مرکز شهرستان نی‌ریز ساکن شده‌اند و در حال حاضر زبان آن‌ها فارسی سره و خالص می‌باشد. به محل سکونت آن‌ها محله‌ی تاتی‌ها هم می‌گفتند و عده‌ای از آن‌ها در روستاهای جعفرآباد، حیدر آباد و ... بخش مرکزی ساکن هستند.

آربزها

در بخش پشتکوه و دهستان حنا ساکن هستند و عده‌ای از آن‌ها در بخش سرچهان از توابع شهرستان بوانات بسر می‌برند.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: هفته نامه عصر نی ریز / شماره ۳۹۰/ تاریخ: ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
  • نویسنده/گردآورنده: به کوشش محمدعلی پیشاهنگ
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/4/15

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...