فهرست دانشنامه گردشگری

نوشته‌ها

روستای غوری

غوری، روستایی است تاریخی و باستانی در بخش پشتکوه با جمعیتی بالغ بر ۱۴۰۰ نفر که در حدفاصل ۵۶ کیلومتری مرکز شهرستان و ۲۸ کیلومتری مرکز بخش پشتکوه قرار دارد و جزء دهستان دهچاه می‌باشد. این روستا هم‌مرز دو استان کرمان و یزد می‌باشد و دارای معادن غنی سنگ‌آهن و سنگ‌چینی است. بقعه‌ی متبرکه‌ی سه امام‌زاده در این روستا نشان از قدمت بالای آن دارد؛ که در طول سال و خصوصاً روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی میزبان حدود ۲۰ هزارنفرعزادارحسینی از شهرها، روستاها و حتی استان‌های دیگر است. یکی از این امامزادگان فرزند بلافصل امام‌موسی کاظم(ع) و برادر امام‌رضا(ع) می‌باشد.

شغل اصلی مردم غوری دامداری و کشاورزی است و حدود ۲۰۰۰۰ رأس دام در روستا وجود دارد. محصولات روستا گندم، جو و ذرت است؛ البته چند سالی است که مردم به کشت پسته و انار نیز روی آورده‌اند.

سه روستای محمدآباد، اسلام‌آباد و افشار آباد چاه کلنگ در حوزه‌ی غوری وجود دارد. همچنین سه معدن که دو معدن آن سنگ‌چینی و دیگری خاک‌آهن است، در حوزه‌ی روستا در حال فعالیت هستند.

این روستا دارای تنوع گیاهی منحصربه‌فردی نیز هست و ۱۲۰۰ کیلومترمربع مرتع دارد. 

روستا همچنین دارای پاسگاه محیط‌بانی محیط‌زیست، خانه‌ی بهداشت و ۴ مدرسه‌ی راهنمایی و ابتدایی است. اولین مدرسه در غوری بانام مدرسه‌ی ادب در سال ۴۲ راه‌اندازی شد و اولین معلم هم شخصی به نام آقای هاشم بیگی بود.

در مورد وجه‌تسمیه‌ی روستا می‌گویند: چون این روستا در یک نقطه‌ی گود قرارگرفته، آب‌های اطراف به این سمت سرازیر می‌شده که به آن (غور) می‌گفتند. قدمت این روستا بسیار زیاد است و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای نی‌ریز به شمار می‌رود؛ حتی سنگ‌قبرهایی با قدمت ۱۱۷۰ سال در این روستا پیداشده است.

یکی از مسائلی که موجب عدم پیشرفت روستا شده این است که در بن‌بست مسیرهای ارتباطی قرار دارد. البته جاده‌ی قدیم دهچاه به چاهک و استان یزد از این روستا می‌گذشته و گفته می‌شود این جاده مسیر استان فارس به یزد را کوتاه‌تر می‌کند.

مشکل اصلی روستای غوری بیکاری است که باعث مهاجرت مردم و جوانان روستا به استان‌های هم‌جوار شده است. مشکل دیگر روستا وجود منطقه‌ی حفاظت‌شده بهرام‌گور و خصوصاً منطقه‌ی کر سفید است که گورخرها در این مناطق محصولات کشاورزی را از بین برده‌اند. به‌علاوه منابع طبیعی مجوز حضور دام‌ها در فصل پاییز و زمستان در منطقه‌ی حفاظت‌شده را داده، اما برای شش‌ماهه‌ی بعدی جایی را مشخص نکرده که این باعث شده دامداران با مشکل روبرو شوند.

با توجه به وجود امام‌زادگان در غوری و همچنین معادن غنی، این روستا پتانسیل پیشرفت‌های زیادی دارد و اجرای طرح گردشگری مذهبی می‌تواند برای اقتصاد روستا مفید باشد و از مهاجرت جوانان جلوگیری کند.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: هفته‌نامه عصر نی‌ریز، شماره ۴۸۲، تاریخ ۱۳۹۱/۹/۲۶
  • نویسنده/گردآورنده:
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1393/5/27

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...