فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۷ -زندگینامه شهید سید عبدالرسول معصومی

سیدعبدالرسول، از قبیله افلاکیان بود که چند روزی را در قفس تنگ خاکی در میهمانی به سر می‌برد. آنگاه‌که ندای «ارجعی» را شنید،‌ از قفس تن رهید و راه آسمان را در پیش گرفت. به پروازی دست زد که فرودش در وادی «عند ربهم یرزقون» بود و حاصل آن، وصل زیبای یار که در انتظارش به سر می‌برد. سید، از سلاله پاک رسول مکرم اسلام که سلام و درود خدا بر او باد، بود. از سلاله بهترین انسان‌ها و بنیان‌گذار اسلام. در مشی و مرام نیز پیرو حضرت روح‌الله، مجدد شریعت نبوی و احیاگر سنت محمدی (ص) در عصر حاضر بود و برای تحکیم مبانی مکتب حضرتش، آنی از پا ننشست و هر آنچه در توان داشت در طبق اخلاص نهاد. از چهره‌های درخشانی بود که بالباس علم و تقوا به‌سوی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و در پهن‌دشت کربلای عشق و ایثار ایران جان را به جانان هدیه کرد.

سیدعبدالرسول، سال ۱۳۳۹ در مشکان نی‌ریز، زندگی را آغاز و تا کلاس پنجم ابتدایی در مدرسه مشکان تحصیل کرد. سپس برای پاسداری از مکتب جد بزرگوارش راهی حوزه علمیه امام مهدی (عج) نی‌ریز شد و مدت سه سال به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. آنگاه برای سیراب کردن روح بلندش راهی ام‌القری جهان اسلام یعنی قم شد و به جمع طلاب آن حوزه پیوست. ورود وی به حوزه علمیه قم هم‌زمان شد با آغاز نهضت اسلامی و گسترش اعتراضات مردمی علیه رژیم ستم‌شاهی. سید که خود را سرباز ولی‌عصر (عج) می‌دانست، در پی جانشین آن حضرت و ولی‌فقیه زمان، حضرت روح‌الله روان شد و سر بر فرمان‌ها متعالی وی نهاد. در صف اول مبارزان و آزادیخواهان قرار گرفت و با تهیه و توزیع پیام‌ها و اعلامیه‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی، گامی مفید در پیروزی انقلاب برداشت. با پیروزی انقلاب و تحکیم مبانی حکومت اسلامی، باروحیه‌ای خستگی‌ناپذیر به حفاظت از دست آورده‌ای انقلاب اسلامی مشغول شد و در صف مبارزه با دشمنان انقلاب و گروه‌های ضدانقلاب و الحادی، مانند منافقان و فدائیان خلق و غیره قرار گرفت و چهره نفاق و رسوای آنان را رسواتر کرد.

از برجستگی‌های ارزشمند سید، هوشیاری، آگاهی و کشف خطوط ناصحیح از صحیح و ترویج افکار حزب‌اللهی بود. وی چند ماه قبل از سقوط بنی‌صدر خائن، نقشه‌ها و توطئه‌های ضدانقلاب را افشا و اطرافیان خود را از اوضاع سیاسی حاکم بر کشور آگاه نمود. در آن رابطه اعلامیه‌ها و اسنادی را که بیانگر خیانت بنی‌صدر و ائتلاف وی با منافقین بود را تکثیر کرد و در اختیار اطرافیان و دوستان خود قرارداد. از خصائص بارز دیگر او روحیه سلحشوری، جنگاوری و مبارزه درراه عقیده و ایمان بود که او را بارها به‌سوی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کشاند. در هر بار که به کمک رزمندگان می‌شتافت، در دو جبهه به مصاف خصم می‌رفت «اخلاق و رزم». هم معلم اخلاق و مرشدی مقدس بود و هم فرماندهی دلیر، توانا و منضبط. آن روحیه را تا آخر در همه جهات با خود داشت و درعین‌حال آن‌چنان با حزب‌الله، انقلاب و دوستان بامحبت و صمیمی بود که گوئی جزئی از گروهی کودکان در حال بازی و سرگرمی کودکانه است.

سید، در تمام عرصه‌های اخلاقی هم پیشتاز و اسوه بود. صفات بارز و ویژه او همگان را مجذوب خود می‌کرد که در کمتر کسی آن روحیه وجود داشت. در محیط خانواده برای همسرش یار و حامی بود و با بچه‌های کوچک خود همانند آن‌ها می‌شد و به بازی می‌پرداخت. در مقابل پدر و مادر فرزندی مطیع و مهربان بود و از کمک به آن‌ها دریغ نمی‌کرد و همیشه سعی در جلب رضایت آن‌ها داشت. در رابطه با مشکلات روزمره فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... باروحیه‌ای مصمم و اراده‌ای قوی برخورد می‌کرد و مشکلات هراندازه هم که بزرگ بودند در مقابل روح والای او کوچک شمرده می‌شدند و او را از پا درنمی‌آوردند.

آری! آن روح پرخروش و بی‌قرار که دنیا و مافی‌ها در نظرش بی‌ارزش بود و علی‌رغم همه زیبایی‌هایش در روح او نمی‌گنجید، حصار تن خاکی را شکست و برای سیزدهمین و آخرین بار به قربانگاه عشق رفت و همراه با گردان همیشه پیروز کمیل با سمت معاونت گردان، به مقابله با تک دشمن در منطقه شلمچه پرداخت. در آن مبارزه همدوش برادرش سید جواد، حماسه‌های به‌یادماندنی آفریدند و دشمن را از تعدی‌اش پشیمان ساختند. ۱۳۶۷/۳/۴ قامت چون نیلوفرش به خون نشست و با پرواز به‌سوی آستان مقدس دوست به کاروان شقایق‌های خونین انقلاب اسلامی پیوست. پیکر مطهرش در مشهد شلمچه، در میان آلاله‌ها پنهان شد تا زیارتگاه عاشقان وادی دوست باشد. درود ملائک به روان پاکشان و روح بلندقامتشان که به مصداق حسین (ع) و ابوالفضل (ع) بودند. یکی از هم‌رزمانش در وصف آن سید بزرگوار می‌گوید:

ایشان روحانی گردان بودند، اما در عین اینکه در کسوت روحانیت بودند، از یک چریک و رزمنده بالاتر و فعال‌تر عمل می‌کردند. در عملیات آن‌چنان باروحیه‌ای بالا شرکت می‌کردند و عبا و عمامه را کنار می‌گذاشتند و به رزم با خصم می‌پرداختند که هم‌رزمان را به وجد می‌آوردند. در هنگام عقب‌نشینی از منطقه شلمچه، وی در نوک حمله بودند که شهید شدند. 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :