فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۴ -زندگینامه شهید محمدرضا قیاسی

آنگاه‌که شمع انقلاب اسلامی به نورافشانی نشست، پروانه‌های عاشق آزادی به گردش چرخیدند و بال‌وپر خود را در شعله‌های آن سوختند. محمدرضا، که در تاریخ ۱۳۴۴/۱/۱۰ در روستای دهچاه از بخش پشتکوه از توابع نی‌ریز، در میان خانواده‌ای علاقه‌مند به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) قدم به عرصه وجود گذاشت، یکی از همان پروانه‌های زیبا بود.
دوران کودکی را با همه دشواری‌هایش در کنار خانواده پشت سر گذاشت و همراه با آن‌ها به شهر نی‌ریز مهاجرت کرد و در آنجا رحل اقامت افکند. دوران تحصیل را از دبستان بختگان آغاز کرد و دوره راهنمایی را در مدرسه بزرگی پشت سر گذاشت. فراز و نشیب زندگی امکان ادامه تحصیل را از او گرفت.
قبل از خدمت سربازی به فعالیت در بسیج مشغول شد و چند بار از طریق آن مدرسه عشق و آزادگی، به جبهه رفت و در عملیات بیت‌المقدس و رمضان شرکت کرد. سال ۱۳۶۳ به خدمت سربازی فراخوانده شد و به‌عنوان سرباز ژاندارمری به دفاع از اسلام و کشور پرداخت.
خانواده او می‌گویند: برای اولین بار که می‌خواست به جبهه برود، با همکاری دوستانش مقدمات اعزام را فراهم کرد. روز اعزام، مسئله را به مادر محمدرضا خبر دادند. مادر، برای انصراف فرزند خود به دلیل صغر سنی، در محل اعزام حضور یافت. محمدرضا با دیدن مادر، برای اینکه مسئله اعزام وی پنهان بماند، به بالای درختی که در آنجا بود رفت. مادر با مشاهده سوارشدن رزمندگان و نبودن فرزندش در میان آن‌ها بادلی آرام به خانه برگشت. محمدرضا بلافاصله از درخت پائین پرید و با سرعت خود را به کاروان نور که عازم میدان‌ها نبرد بود رساند. اتوبوس با سرعت از چشم مشایعت‌کنندگان دور شد. تعدادی از همسایگان به سراغ مادر او آمدند و رفتن وی را به مادر خبر دادند. مادر ماند و خاطره فرزند و دستی که برای سلامت وی به آسمان بلند شده بود.
یکی از هم‌رزمانش در مورد نحوه شهادت وی می‌گوید:
۱۳۶۴/۴/۳۰ ساعت ۴ صبح، هنگام اذان، صوت دل‌نشین محمدرضا در داخل سنگر پیچید و هم‌سنگرانش را برای اقامه نماز دعوت به بیداری کرد. سپس آستین‌ها را بالا زد و برای وضو از سنگر خارج شد. درحالی‌که وضو گرفته بود و ذکر یارب یارب بر لب وی بود، ناگهان خمپاره‌ای بر زمین اصابت کرد و ترکش آن پیمانه محمدرضا را در منطقه عملیاتی بیاتِ دهلران از شربت گوارای شهادت لبریز کرد. پیکر مطهرش در گلزار شهدای شهر نی‌ریز به خاک سپرده‌شده است.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :