فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۱ -زندگینامه شهید محمد حسین رهنورد

محمدحسین سال ۱۳۳۲ در خانه‌ای پر از مهربانی، صمیمیت و اعتقاد به مبانی انسان‌ساز اسلام در شهرستان نی‌ریز دیده به جهان گشود. پدر و مادرش به شکرانه این نعمت و عشق به حضرت مصطفی (ص) و ائمه اطهار (ع)، نامش را محمدحسین نهادند. غنچه وجود او هرروز در گلستان خانواده شکوفاتر شد تا برای آموختن در محضر استاد قرار گرفت. دوران ابتدایی خود را در دبستان بختگان با موفقیت پشت سر گذاشت و دوره متوسطه را در دبیرستان شعله نی‌ریز آغاز کرد. به دلیل مشکلات زندگی موفق به اخذ مدرک پایان دوره متوسطه (دیپلم) نگردید. محمدحسین که از تحصیل بازمانده بود، به دنبال شغلی شرافتمند و مفید در جامعه می‌گشت. با شرکت در آزمون ورودی آموزشگاه‌های درجه‌داری ارتش، لباس مقدس نظامی را برای پاسداری از مرزوبوم سرزمین دلیران به تن کرد.
محمدحسین احترام به پدر و مادر را سرلوحه زندگی خود قرار داده بود و در همه حال آن‌ها را فراموش نمی‌کرد. با مادر که صحبت می‌کرد، از او می‌خواست که برایش دعا کند و از او راضی باشد. در میان خانواده و دوستان خنده‌رو و شوخ‌طبع بود و هم‌نشینان ایشان از هم‌صحبتی با او خسته نمی‌شدند. او که به سنت پیامبر (ص) عمل کرده و ازدواج نموده بود، دو فرزند را از خود به یادگار گذاشته که برای تربیت آن‌ها اهمیت زیادی قائل می‌شد و سعی می‌کرد آن‌ها را به‌طور شایسته تربیت نماید.
زمانی که رژیم بعث عراق جنگ نابرابر و ناخواسته را به کشور ما تحمیل کرد، وی در جمع دلیرمردان لشکر ۹۲ زرهی اهواز بسر می‌برد. در رتبه درجه‌داری رزم با تانک و ادوات زرهی را به‌خوبی آموخته بود. در میان اولین یکان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، به مقابله با متجاوزین و بیگانگان پرداخت. از همان روز اول ورود به مناطق جنگی، بر مرکب آهنین خود نشسته و راه نفوذ و پیشروی دشمن در خاک ایران اسلامی را به روی او بست. درحالی‌که دلاورانه و غیرتمندان به نبرد مشغول بود، در تاریخ ۱۳۶۱/۱/۴ـ هنگام انجام عملیات فتح المبین‌ـ وقتی‌که مصمم بود با تانک از رودخانه کرخه عبور کند، به علت شکسته شدن پل؛ به داخل رود کرخه سقوط کرده و به همراه هفت تن از هم‌رزمان خود در میان آب‌های خروشان جانش آرام گرفت و میناب شهادت را از دست ساقی کوثر دریافت و همراه با موج‌های آب به دریای هستی پیوست.
هم‌رزمانش تعریف می‌کنند: قبل از عملیات فتح‌المبین، محمدحسین از ناحیه پا و کتف به‌شدت مجروح شده و برابر مقررات نظامی می‌توانست از استراحت دوران مجروح بودن استفاده نماید، چنین کاری را نکرد و مشتاقانه در کنار هم‌رزمان خود کمر همت را بست و به سمت خطوط مقدم جبهه راهی شد

روحش شاد و نامش جاودان



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :