فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

نقش نیروهای شهرستان در عملیات کربلای پنج

نیروهای شهرستان نی‌ریز در این عملیات در قالب گردان کمیل عمل کردند‌. گردان پس از عدم موفقیت عملیات کربلای ۴ در مرخصی به سر می برد‌. در حین مرخصی به نیروها اطلاع داده می‌شود که سریعا" جهت انجام عملیات فوق، خود را به منطقه برسانند‌. علیرغم پراکندگی نیروها در شهر و بخش‌ها و روستاهای تابعه‌، بیش از ۹۵% آنان ظرف مدت زمانی کمتر از ۲۴ ساعت خود را به منطقه عملیاتی یعنی اهواز و سپس شلمچه می‌رسانند و در مراحل اول و دوم عملیات شرکت می نمایند‌. در مورد سرعت نیروها و آمادگی آنان برای حضور در عملیات آقای اصغر ماهوتی می‌گوید‌:(۲-MAHOOTI-۱۸)

بچه ها مرخصی بودند. سردار اسدی با من تماس گرفت و گفت: بچه های گردان را آماده کنید و سریعا" بیایید‌. ما هم با بخشهای آباده طشک‌، مشکان و پشتکوه و شهرستانهای داراب و اقلید تماس گرفتیم و به بچه‌ها اطلاع دادیم که ماشین کرایه کنند و مستقیما"خود را به اهواز برسانند. خودمان هم ماشین راه انداختیم و فردای آن روز اهواز بودیم‌. آماری از نیروهای اعزامی گرفتیم دیدیم ۳۵۰ نفر نیرو رسیده است. برای هیچ کس قابل قبول نبود که ظرف ۲۴ ساعت نیروهای پراکنده در مناطق مختلف شهرستان‌های نی‌ریز، داراب‌، و اقلید بتوانند خود را به اهواز برسانند‌. وقتی که به فرمانده لشکر اعلام کردیم که ما با ۳۵۰ نفر نیرو آمادگی داریم‌، خیلی تعجب کرد‌.

آقای حمید‌رضا سرافراز از رزمندگان روستای مشکان در این خصوص می‌گوید:‌

عملیات ضرب العجلی شد‌. چون بچه‌های گردان مرخصی بودند و از طرف لشکر تماس گرفته شد که بچه‌ها زود جمع و جور شوند‌. چون وقت نبود که بچه‌ها در پشت خط تدارکاتشان را آماده کنند و اسلحه و مهمات بگیرند، داخل خط شلمچه‌، آنجایی که خط پدافندی رزمنده‌ها بود‌، اسلحه و مهمات گرفتیم‌. خود من چندین نارنجک در کوله پشتی ریختم و آماده شدم‌.

آقای سعید محمدزاده در رابطه با صحبت بچه‌ها و رسیدن به عملیات می‌گوید:

وقتی که یک تلفنی زده می‌شود و ۳۵۰ نفر نیرو در ظرف کمتر از ۲۴ ساعت از چند شهرستان کوچک در منطقه جمع می‌شوند. این شوخی نیست‌ و نمی‌توان به سادگی از آن گذشت‌. این۳۵۰ نفر نیرو از شهرستان نی‌ریز ، داراب و اقلید باید حرکت‌ می‌کردند و خود را به اهواز می رساندند. از شهر‌، از روستا‌، همان تهیه وسیله نقلیه‌شان چقدر وقت می خواهد، امروز تلفن زدند و فردا شب بچه‌ها در عملیات شرکت کردند‌. واقعا" بچه‌ها بانشاط بودند‌. شاداب بودند. به جبهه و جنگ و حضرت امام خمینی(ره) عشق داشتند‌.

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

    * هیچ موردی پیدا نشد...

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...