فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۵۹ -زندگینامه شهید سید محمد محسن موسوی
آتش عشقی که بر سینه‌ داشت، چنان بال و پرش را سوزانده بود که جز به وصال معشوق نمی‌اندیشید و هیچ باده‌ای، جز باده وصل، از حرارتش را نمی‌کاست. چهره تابناک و پر فروغ سید محمد‌محسن موسوی، ۱/۶/۱۳۴۱ در شهرخون و قیام (قم)، فضای خانه‌ای را که اهل و تقوی بودند و مجذوب محبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، نور باران کرد.

پدرش اهل علم، فضیلت و عدالت‌پیشه بود. معنویت، عشق به قرآن و شور حسینی(ع) را از اجداد طاهرخود به ارث برده بود. مادرش، زهرا(س) در ایمان، عفت، پاکدامنی و تقوی الگوی خود قرار داده و به او اقتدا می‌کرد.

سید محسن در خانواده‌ای روحانی و در دامن مادری با فضیلت، از برکت تربیت الهی اسلامی برخوردار گردید و تحت تأثیر اعتقاد عمیق پدر به قرآن و اهل‌بیت(ع) و عشق و محبت خانواده نسبت به سیدالشهدا(ع) از روحی عارف و آگاه و والا بهره‌مند شد.

با تربیتی برگرفته از اصالت مذهبی خانواده، به محیط آموزشی پا گذاشت. روح پرورش یافته او در دوران تحصیل، از نظر درسی و اخلاقی، او را فردی نمونه و موفق ساخته بود. تحصیلات ابتدایی را در دبستان ششم بهمن (هجرت) آباده طشک و دوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی ابن‌سینا و دو سال اول دوره متوسطه را در دبیرستان احمد نی‌ریزی و دو سال آخر را در دبیرستان نمازی شیراز با موفقیت سپری کرد.

سید محسن می‌گفت: چگونه زیستن را از حسین(ع) و از پدرم آموخته‌ام؛ و چگونه مردن را نیز از شهید نواب صفوی یاد گرفتم.

در عنفوان جوانی یاد گرفته بود که چگونه باید با ظلم و ظالم مبارزه کرد و به حسین زمان خویش یاری رساند. او یکی از مبارزان سرسخت و مخالف رژیم ستمشاهی بود که در دوران پرطپش انقلاب، با پخش اعلامیه‌ها و عکس حضرت امام خمینی(ره)، حمایت خود را از ولایت فقیه اعلام نمود. سفاکان شب‌پرست بارها به زنجیرش کشیده و بدن نازنین اورا مورد ضرب و شتم قرار دادند. لکن آن گستاخی‌ها او را بی‌باک‌تر و اراده آهنین‌اش را مصمم‌تر برای ادامه مبارزه تا مرز شهادت آماده می‌ساخت.

سخنانش برگرفته از کلام الله بود و آرزویش استقرار حکومت الله، با توجه به آیات الهی در وصیت‌نامه‌اش جهت فراگیری دانش چنین آورده است: بهترین دانشها علم قرآن است، زیرا اصل علوم است وعلوم دیگر از قرآن منبعث می‌شود؛ یگانه برنامه جامعی که جامعه را کاملاً راهنمایی می‌کند، قرآن است. قرآن دوای دردهای اجتماع می‌باشد. قرآن تنها کتابی است که توده بشر را از نکبت، فلاکت، پریشانی، بدبختی، سیه روزی، ظلمت و جهل خارج ساخته و به نور علم منور و روشن گردانیده است. قرآن کتاب آسمانی است که برای هدایت خلق بر زمین نازل گشته و معجزه ابدیست که برای همیشه تا پایان روزگار باقی و جاویدان خواهد ماند و دست روزگار و حوادث این کتاب محکم و مقدس را کهنه و فرسوده نخواهد ساخت.

با شروع جنگ تحمیلی، به دور از چشم افراد خانواده، آموزش رزمی و نظامی را فرا گرفت. در مهرماه سال ۱۳۵۹به عضویت گروه فدائیان اسلام درآمد و با دانشجویان پیرو خط امام، به فرماندهی شهید علم الهدی، بسوی جبهه‌های نور علیه ظلمت روانه شد. در منطقه عملیاتی هویزه، به عنوان آر‌پی‌جی‌زن در میان دوستان همرزمش حضور پیدا کرد.

عاشق و دلباخته امام حسین(ع) بود، و در زندگی به آن حضرت اقتدا کرده و اورا سرمشق خود قرار داده بود. هرگز زیر بار ظلم نرفت و به شعار (هیهات من الذله) امام حسین(ع) ایمان داشته و جامعه عمل پوشاند. همواره در صحنه‌های نبرد حضور داشت. عاشقانه جنگید و مردانه ایستاد. ۲۷/۷/۱۳۵۹ تیرکین بر قامت سروگونه‌اش نشست و در میان خاکهای تفتیده هویزه، دیگر نشانی از وی بدست نیامد، تاکنون نیز چشم انتظاران فراوانی به انتظار دیدار روی ماه او هستند.

آری! سید محسن همچون مولای خویش مظلومانه به شهادت رسید. در واقع: به آرزوی خود که توفیق وصال معشوق ـ امام حسین(ع) و خدای اوـ بود دست یافت. به قول خودش، ایمانش را از مرحله حرف به عمل رساند و به دستور خداوند که می‌فرماید: "یا ایها الذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون" ۱جامه عمل پوشاند.

روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

 

 

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :