فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

بهداری رزمی جنگ از دیدگاه حمید رضا جمشیدی

آقای دکتر حمید رضا جمشیدی از سال ۱۳۶۳ به بعد تا پس از جنگ معاونت بهداری رزمی جنوب که می‌توان گفت بهداری رزمی جنگ محسوب می شد‌، را به عهده داشتند۱. در رابطه با نحوه درمان مجروحین و تدابیر و اقداماتی که در این زمینه در طول جنگ پیش بینی شده بود‌، اطلاعات موثق و زیادی دارند‌. پزشکان‌، پیراپزشکان و امدادگران جمعی بهداری رزمی جنگ بحق خدمات بسیار ارزنده و شایانی را در طول جنگ به رزمندگان خصوصا" مجروحان ارائه کردند‌، اقدامات این عزیزان‌، اقداماتی حیاتی بود‌، در بسیاری مواقع جان مجروحان را نجات می‌دادند. با احداث و راه اندازی اورژانسها و اتاقهای عمل در نزدیکی خطوط جبهه و با در خطر قرار دادن جان خود‌، باعث نجات جان بسیاری از مجروحان شدند. بخوانید شرح بخشی از این خدمات را از زبان ایشان:

(۲-P۲-HAMID JAMSHIDI-۳)

بنـده بعد از عملیات بدر بود که بطور مستمر در منطقه حضور پیدا کردم و حدود شش ماه پس از جنگ هم در منطقه بودم. ‌ مسئولیتهای متعددی در بهداری رزمی و بیمارستانهای صحرایی جبهه جنوب بر عهــده داشتیــم‌. وظیفـه‌ای که بهداری رزمی در جنگ به عهده داشت عبارت بود از: ۱‌- راه اندازی و احداث اورژانسهای خط مقــدم کـه در دو سه کیلومتری خط مقدم قرار داشت‌. این اورژانسها با همکاری مهندسین ساخته و آماده می شد و نیروهای پزشکی در آنها مستقر می‌گردیدند. ۲‌- احداث و تجهیز بیمارستانهای صحرایی به استعداد ۴تا ۸ اتاق عمل، در فاصله ۲۰ کیلومتری مناطق عملیاتی. ۳- تدارک پستهای امدادی خط مقدم‌، چون هر لشکر و تیپی یک بهداری داشت یک پست امداد در خط قرار می‌دادند که در واقع سنگر بهداری محسوب می‌شد‌، تدارک همه اینها برعهده بهداری رزمی بود‌.

مسئولیت دیگر مسئله امداد و انتقال مجروحین به مراکز مجهزتر و امن‌تر بود که به عهده بهداری رزمی قرار داشت‌. مأموریت اصلی بهداری رزمی ایجاد این فضاها بود‌. حجم کارها واقعا" بالا بود. مثلا" در عملیات کربلای ۵ ما بیش از ۱۰۰۰ پزشک و جراح و حدود ۲۰۰۰۰ نفر نیروی غیر پزشکی به کار گرفتیم. از حدود ۱۰۰۰۰ خودرو‌، دهها هواپیما‌، دهها بالگرد و چندین دستگاه قطار استفاده گردید.‌‌ حدود ۵۰۰۰۰ کیسه خون در این عملیات مصرف شد‌. طبق آخرین آماری که در آخر جنگ داشتیم بیش از یک میلیون مجروح ازخدمات بهداری رزمی استفاده کردند‌. نکته مهم در بهداری جنگ این بود که برای اولین بار در مجموعه جنگهای دنیا‌، امکانات بهداری اینقدر نزدیک خطوط مقدم جبهه قرار گرفته بود‌. بیمارستان فاطمه زهرا (س) در عملیات فاو (والفجر ۸ ) یک بیمارستان مجهزی بود که زیر آتش توپخانه دشمن قرار داشت‌. حقیقتا" در بحث بهداری چیزی که درجنگ ما اتفاق افتاد نشانگر سرمایه‌گذاری عظیمی بود که جمهوری اسلامی برای نجات رزمندگان اسلام در نظر گرفته بود. یعنی واقعا" خانواده‌های محترم شهداء و جانبازان و مجروحان باید بدانند که این طور هم نبوده که بچه‌ها فقط به محض اصابت یک تیر یا ترکش و مجروح شدن‌، به شهادت برسند‌، بارها و بارها ما مجروحانی داشتیم که ترکش به قلبشان اصابت کرده بود و اینها به اتاق عمل می‌رسیدند و تحت عمل جراحی قرار گرفته و نجات پیدا می‌کردند. بطوری که بعضی وقتها بچه‌ها می گفتند: اگر کسی در خیابانهای یک شهر تصادف کند شاید به این سرعت تحت عمل قرار نگیرد‌. نیروهایی که در اورژانسهای بهداری رزمی کار می‌کردند، انصافا" بسیار جانفشانی و از خود گذشتگی نشان می‌دادند‌، خیلی از اورژانسها مرتبا" زیر آتش خمپاره و توپ قرار داشت‌، وجود این اورژانسها و امکانات درمانی روحیه رزمندگان را واقعا" تقویت می‌کرد‌. گاهی در برخی از عملیاتها ما ۵۰۰۰۰ مجروح شیمیایی داشتیم‌، واقعا" از لحاظ درمانی و پزشکی حجم بسیار بالایی است‌.

 



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...

نوشته های مرتبط :

    * هیچ موردی پیدا نشد...

ویدئوها مرتبط :

* هیچ موردی پیدا نشد...