فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

زندگینامه آزاده شیرزاد عابدی

شیرزاد عابدی فرزند کهزاد، در تاریخ پانزدهم اردبیهشت ماه سال ۱۳۴۳ در شهرستان نی‌ریز، روستای ریزآب در خانواده‌ای مذهبی و متدین دیده به جهان گشود. دوران کودکی را در روستای زادگاهش گذراند و برای گذراندن تحصیلات ابتدائی وارد دبستان شهید سید کرامت الله موسوی روستای ریزآب گردید. اما قبل از اتمام پایان دوره ابتدایی، تحصیل را رها کرده و در کنار پدر به کشاورزی و دامداری پرداخت.

‌در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، وی نوجوانی بود که با شور و علاقه فراوان، اخبار و رویدادهای انقلاب را با کنجکاوی دنبال می‌کرد و علاقه فراوانی به انقلاب و امام خمینی‌(ره) داشت. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه کشور جمهوری اسلامی، ایشان این فرصت را یافت تا به عنوان سرباز به مبارزه و نبرد با دشمن بپردازد. برای دفاع از میهن اسلامی و لبیک به فرمان امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، به جبهه رفت. ‌در تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۶۳ از طرف ارتش جمهوری اسلامی ایران به خدمت مقدس سربازی اعزام شد. هنگام عزیمت به جبهه از اینکه می توانست از مرزهای میهن‌اش دفاع کند بسیار خوشحال بود. به گفته وی؛‌ می‌خواست به یاری رزمندگان بشتابد و به زیارت کربلا برود و این آرزوی دیرینه‌اش بود.

شیرزاد عابدی در تاریخ ۲۷/۲/۱۳۶۵ در جبهه مهران در درگیری با دشمن به اسارت نیروهای عراقی درآمد و مدت ۵۲ ماه در اسارت به سر برد.

این برادر آزاده از زمان اسارت چنین نقل می‌کند: در دوران اسارت عراقیها از اینکه بچه‌ها نماز یا قرآن بخوانند به شدت ممانعت بعمل می‌آوردند. برای انجام نشدن این فرایض، حتی مأموران سخت گیری را‌ گماشته بودند. اگر کسی را در حال خواندن قرآن یا نماز می دیدند به شدت با او برخورد و اورا شکنجه می‌کردند. اما بچه‌ها سختی‌ها را به جانمی‌خریدند و بدون هیچ ‌هراس و واهمه‌آی ‌ قرآن و نماز خود را به موقع می‌خواندند.

شیرزاد عابدی در تاریخ ۲۶/۵/۱۳۶۹ پس از گذراندن ۵۲ ماه از عمر خود در سیاهچالهای رژیم بعثی عراق، به میهن اسلامی بازگشت و هم اکنون در روستای زادگاهش به شغل کشاورزی مشغول است.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :