فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

شهدا سال ۶۱ -زندگینامه شهید قاسم صالح

سپیده سر زد و از این شب قفس رفتند

چنین پرنده شدند و ز دسترس رفتند

یک گلدان شمعدانی، یک جانماز تبرک شده و مهری که جای پیشانی تو روی آن بود هنوز توی خانه است؛ هرروز شمعدانی را آب می‌دهم، جانماز را پهن می‌کنم و پیشانیم را جای پیشانی تو، روی مهری که خاکش، خاک کربلاست می‌گذارم ولی نمی‌توانم مثل تو باشم، از نماز تا شهادت که می‌گویند کوتاه است، تو خوب راهت را پیدا کردی.
راه‌یافته شهید، قاسم صالح فرزند عبدالعلی، در اول خردادماه ۱۳۴۱ در خانواده‌ای مذهبی و باایمان در شهرستان استهبان، منطقه خیر، روستای ماه فرغان، با قلبی آکنده از عشق به خدا دیده به جهان گشود. از کودکی علاقه فراوانی به فراگیری مطالب داشت و شور تعلیم در وجودش نهفته بود. دوره ابتدایی را در مدرسه ابوعلی سینا، در روستای ماه فرغان با موفقیت پشت سر گذاشت و وارد دوره راهنمایی گردید. دوره راهنمایی را نیز در مدرسه آیت‌الله غفاری همان روستا طی کرد. سپس برای ادامه تحصیل به نی‌ریز مهاجرت کرد. دوره متوسطه را با شور و علاقه زیاد، در هنرستان شهید نواب صفوی نی‌ریز باپشتکار و تلاش خستگی‌ناپذیر گذارند و موفق به اخذ مدرک پایان دوره متوسطه (دیپلم) گردید.
لباس سبز پاسداری را زینت‌بخش قامت رعنای خود کرد و با انتخابی زیبا، به عضویت سپاه پاسداران درآمد. برای آموزش پاسداری به شیراز رفت و با آموزش تخصص تانک، وارد گردان زرهی سپاه شد. بعد از پنج ماه آموزش، با جمعی از دوستان برای دفاع از اسلام، از طریق سپاه استهبان در تاریخ ۱۳۶۱/۲/۱۷ به جبهه نبرد اعزام گردید. هنگامی‌که پا بر خاک جبهه نهاد، عملیات پیروزمند بیت‌المقدس (فتح خرمشهر) آغاز گردید. قاسم به همراه دیگر یاران بی‌درنگ وارد عملیات شد. در این عملیات از ناحیه پا و کمر به علت اصابت ترکش خمپاره، مجروح گردید، اما علی‌رغم مجروح بودن، دو روز بیشتر در بیمارستان نماند و دوباره به خط مقدم برگشت. در پایان عملیات بیت‌المقدس چند روزی برای استراحت به خانه برگشت. عطر جان‌بخش فضای جبهه، او را آرام نگذاشت؛ بعد از چند روز رفع خستگی جسمی، برای بار دوم در تاریخ ۱۳۶۱/۳/۱۴ به‌سوی جبهه شتافت. در مرحله اول عملیات رمضان، در جبهه کوشک ۱۳۶۱/۴/۲۱ درحالی‌که دهان بر شراب دنیایی بسته و طعام را تا افطار به کناری نهاده بود، دوست شراب ناب شهادت را در پیمانه‌اش ریخت و آرزوی دیرینه او را که شهادت درراه خدا بود، برآورده کرد.
در ایثارگری و رشادت‌های او، هم‌رزمانش گفته‌اند: در حین حمله، براثر آتش سنگین دشمن، تانک وی هدف قرارگرفته و دچار آتش‌سوزی شد. قاسم از تانک بیرون جهیده و اسلحه‌اش را برداشت و این بار پیاده و رودررو به‌سوی دشمن حرکت کرد. این بار آتش دشمن جسم پاکش را نشانه رفت و آن را به آتش خشم سوزاند. پیکر پاک و مطهرش را بنا به وصیت شهید در گلزار شهدای نی‌ریز در جمع عاشقان دیگر به خاک سپردند.

خاطرش سبز و یادش گرامی باد



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :