فهرست دانشنامه دفاع مقدس

نوشته‌ها

زندگینامه جانباز الله مراد مقصودی

الله مراد مقصودی فرزند حسین، در تاریخ ۱۷ مردادماه سال ۱۳۳۵ در شهر آباده‌طشک از توابع شهرستان نی‌ریز بدنیا آمد. او در خانواده‌ای متدین پرروش یافت. وی بعلت فراهم نبودن شرایط تحصیل نتوانست به تحصیل بپردازد و از دوران کودکی سعی نمود تا به خانواده کمک نماید، به همین خاطر به شغل کشاورزی پرداخت. ایشان مدتی در شهر اصفهان مشغول به کار شد و در سال ۱۳۵۷ در جلسات محرمانه نیروهای حزب الله شرکت می‌نمود و در راهپیمائی‌ها شرکت فعال داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضو پایگاه مقاومت شهید چمران آباده طشک شد. در زمان شروع جنگ تحمیلی لباس بسیج را بر تن کرده و با غرور و شادی به منظور دفاع از اسلام و ایران و فرمانبرداری از امام خمینی(ره) رهبر انقلاب در تاریخ ۳ مهرماه سال ۱۳۶۰ به جبهه اعزام شد. وی شش مرتبه به جبهه رفت و هر بار سمبل مفاهیم حسنه اخلاقی چون گذشت، ایثار و جانفشانی بود.

این کشاورز بسیجی در خانواده‌ای می زیست که مردان رزمنده و آزاده‌ای همچون محمد، جعفر و ابوطالب مقصودی را در خود پرورانده است.

وی در فاصله سالهای بین ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ به مدت بیش از یکسال بعنوان فرمانده دسته در گردان کمیل حضور داشته و در عملیاتهای فتح خرمشهر بعنوان آرپی‌جی‌زن، عملیات محرم جزء گروه شناسایی و کربلای ۲ و ۵ بعنوان فرمانده دسته، عملیات خیبر گروه تخریب و بالاخره در عملیات مهران عضو گروه شناسائی شرکت داشته است.

ایشان یکی از خاطرات همرزم شهیدش را اینگونه ذکر می‌نماید:

" شهید خانباز فیروزی وقتی تیر به کتف‌اش اصابت کرده بود گریه‌ می‌کرد. نزدیک او رفتم و گفتم چرا گریه می‌کنی؟ سرباز امام زمان‌(عج) که گریه نمی‌کند!

گفت: ناراحت از این هستم که پس از ۲۴ ساعت حرکت سینه خیز بسوی منطقه عملیاتی و عشق شرکت در عملیات، حالا مرا بعلت اصابت تیر سوار آمبولانس می‌کنند و به عقب بر می‌گردانند."

الله مراد مقصودی در تاریخ ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی شلمچه بوسیله ترکش خمپاره از ناحیه کمر مجروح و به نخاعش ضربه وارد شد. مدتها از ناحیه پا فلج کامل بود. بحمدالله در حال حاضر با تلاش فراوان گروه پزشکی و خود ایشان توانسته مقداری از مشکل را برطرف و بوسیله عصا راه به رود. کمیسیون پزشکی ایشان را بعنوان جانباز ۷۰% شناخته است.



کلمات کلیدی


نام:
ايميل:
وب:
شماره امنيتي:


اطلاعات:

  • مرجع: مهین مهرورزان (نی‌ریز در جنگ)
  • نویسنده/گردآورنده: غلامرضا شعبانپور
  • نوع مدخل: نوشتار
  • تاریخ ثبت:1391/12/3

عکسهای مرتبط :

نوشته های مرتبط :

ویدئوها مرتبط :